آرشیو یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۸۱
اخبار کشور
۳

ظریف در گفت وگو با نشریه فرانسوی: مشکل منطقه ما عربستان سعودی است

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه مشکل منطقه ما عربستان سعودی است گفت : عربستان در هر جایی که اقدامی را انجام می دهد؛ فقط با انگیزه خصومت با ایران است. در حالی که این سیاست هیچ نتیجه ای نداده است. آنچه بر سر منطقه آمده است نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با هفته نامه لوپوئن فرانسه درباره سیاست های خصمانه عربستان سعودی علیه ایران گفت : چهل سال است که سیاست های عربستان سعودی نتایج معکوسی به نسبت آنچه که انتظار داشته است، می دهند. به یاد داشته باشید که عربستان سعودی 75 میلیارد دلار کمک به صدام حسین داد. صدام در ادامه چه کرد؟ از همان تسلیحاتی که به او داده شده بود، علیه خود آنها استفاده کرد. وی گفت : این سیاست از همان ریشه اشتباه است. چرا که ما شاهدیم عربستان سعودی در لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و قطر هم، همان اشتباه را تکرار می کند ! این بدین معنا است که به دلیل خصومت هایش با ایران، ریاض سیاست هایی را درخصوص هر کدام از این کشورها دنبال کرده است که نتیجه معکوس داشته و به سوی خود ریاض برگشته اند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: مشکل منطقه ما عربستان سعودی است. این کشور تلاش دارد با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس، ایران را از خاورمیانه محو یا حداقل منزوی کند. عربستان در هر جایی که اقدامی را انجام می دهد؛ فقط با انگیزه خصومت با ایران است. در حالی که این سیاست هیچ نتیجه ای نداده است. آنچه بر سر منطقه آمده است، نتیجه اقدامات ما نیست، بلکه نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می دهد. امروزه کشورهای مختلفی این موضوع را بیان می کنند که عربستان سعودی قادر به مدیریت مکه نیست. ما اندکی قبل از بقیه جهان این را متوجه شدیم. ظریف در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی درباره توان دفاعی موشکی کشورمان تصریح کرد: برنامه موشکی ایران هیچ چیز غیرقانونی در خود ندارد. هیچ چیزی وجود ندارد که خلاف این را ثابت کند. پیش از این، قطعنامه 1929 از ایران می خواست این فعالیت ها را متوقف کند؛ ولی این متن هم دیگر وجود ندارد.