آرشیو دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۶
ایران زمین
۲۰

گل نرگس در فهرست صندوق بیمه کشاورزی قرار ندارد

فعالان باغ های گل نرگس در استان خراسان جنوبی خواستار بیمه محصولات کشاورزی خود شدند.این روزها کشاورزان خراسان جنوبی از جای خالی بیمه گل نرگس گلایه دارند. با توجه به فرارسیدن فصل سرما و یخبندان این کشاورزان نگران خرابی محصول شان هستند و درخواست دارند مزارع گل نرگس هرچه زودتر بیمه شود.«سید حسن رضوی»، مدیر جهاد کشاورزی خوسف در این خصوص در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: در راستای شناساندن گل نرگس به مردم و علاقه مندان تفاهمنامه های زیادی در زمینه برگزاری جشنواره های گل نرگس، تامین نقدینگی و تامین آب مورد نیاز کشاورزان امضا شده است. وی با بیان اینکه هنوز گل نرگس در فهرست محصولات صندوق بیمه کشاورزی قرار نگرفته است، گفت: در این رابطه مکاتباتی صورت گرفته و پیگیر هستیم این امر از طریق بیمه مرکزی صندوق بیمه تسهیلات کشاورزی محقق شود. خراسان جنوبی و 2 استان دیگر متقاضی بیمه شدن گل نرگس هستند که باید معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تصمیم بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف بیان کرد: تاکنون از طریق سازمان جهاد کشاورزی به صندوق محصولات کشاورزی کشور مستنداتی ارائه شده است که در صورت تایید محصول تمامی استان های متقاضی بیمه می شوند. اگر این موضوع برای امسال محقق نشود تلاش می کنیم تا برای سال آینده بیمه گل نرگس انجام شود.تاکنون 24 هکتار از اراضی شهرستان خوسف که 70 درصد آن بارور است زیرکشت گل نرگس رفته است. با توجه به استقبال زیاد کشاورزان، در سال جاری پیش بینی می شود 12 میلیون شاخه گل نرگس به ارزش 4 میلیارد تومان روانه بازار شود.

رضوی تصریح کرد: در راستای تامین نقدینگی گل نرگس بین جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید تفاهمنامه ای منعقد شده که در این راستا بیش از 80 نفر از متقاضیان کشت نرگس برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند. حدود 50 نفر از متقاضیان، موفق به کسب تسهیلات شده اند و 6 میلیارد و 500 میلیون ریال به آنها پرداخت شده است.