آرشیو دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۶
اجتماعی
۷

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خبر داد: انتشار «اطلس اجتماعی» کشور تا پایان سال

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از انتشار اطلس اجتماعی تا پایان سال خبر داد و گفت: در پایان سال یک اطلس اجتماعی و شاید بتوان گفت جامع ترین اطلس اجتماعی کشور تدوین خواهد شد.

به گزارش ایسنا ، یعنی وضعیت آسیب های اجتماعی در این اطلس آمده است و نقشه ها، آمارها، جداول به طور کامل و برای اولین بار منتشر می شود. این اطلس دارای سطوح دسترسی مختلفی است و در اختیار مدیران قرار می گیرد و بخشی از آن نیز انتشار عمومی خواهد یافت.

تقی رستم وندی در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور با بیان اینکه دستور جلسه شورای اجتماعی به بررسی سیاست های سلامت اجتماعی کشور اختصاص داشت، گفت: سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی که در حضور ریاست جمهوری برگزار شد، بعد از ارائه سند سلامت روان در کشور، مصوب شد که سندی هم در رابطه با سیاست های سلامت اجتماعی تنظیم شود که دیروز اولین جلسه بررسی مقدمات این سیاست ها آغاز شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه طی چند سال اخیر بیشتر گفتمان آسیب های اجتماعی رواج پیدا کرده است و اولین ویژگی تدوین این سیاست ها این خواهد بود که ما باید بر گفتمان سلامت اجتماعی در کشور تاکید بیشتری کنیم.رستم وندی در پاسخ به این سوال که آیا درباره آسیب های اجتماعی نهادی برای ارائه دقیق آمارها وجود دارد یا خیر، گفت: آسیب های اجتماعی یک واژه کلی است که دارای مصادیق زیادی است.

برای هر یک از آسیب های اجتماعی در کشور معمولا یک دستگاه یا نهادی متولی جمع آوری آمار، پایش و ارائه آن است. برای مثال در خصوص ازدواج و طلاق، متولی ارائه آمار سازمان ثبت احوال در کشور است به عبارت دیگر وقتی طلاق را به عنوان یک آسیب اجتماعی تلقی می کنیم، آمارها را از سازمان ثبت احوال می گیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: مواردی مانند قتل و سرقت، از جمله مواردی هستند که ناجا همواره دقیق ترین آمار را در اختیار دارد و در خصوص خودکشی نیز سازمان پزشکی قانونی مرجع آمار است. به هر حال هر دستگاه و نهادی وظیفه حرفه ای و ماموریت ذاتی خود را در استخراج و پایش آمار انجام می دهد.