آرشیو دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۶
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

محمدرضا آرامش (مشاور حقوقی)
جبران خسارت آسیب جسمی در محل کار
حیدرنیا از تهرانسر: اینجانب در کارخانه ای مشغول به فعالیت هستم. با توجه به اینکه در قسمتی کار می کنم که سر و صدای بسیار زیادی وجود دارد احساس کردم که شنوایی من کم شده است. پس از مراجعه به پزشک و معاینه متوجه کم شدن شنوایی خود شدم. آیا به دلیل فعالیتی که در کارخانه کردم می توانم خسارت وارده به خود را از مسئولان کارخانه مطالبه نمایم؟

دوست عزیز در صورتی که بین فعالیت شما در کارخانه و کم شدن حس شنوایی رابطه سببیت وجود داشته باشد پس از طی مراحل قانونی با توجه به تعیین درصد دیه توسط پزشکی قانونی می توانید خسارت وارد شده به خود را از کارخانه مطالبه نمایید.

ابزارهای قانونی مدیر ساختمان
دهنوی از تهران: ما در آپارتمانی زندگی می کنیم که بعضی از ساکنان شارژ خود را پرداخت نمی کنند با توجه به اینکه مدیر ساختمان نیز هستم چه اقداماتی می توانم انجام دهم؟ آیا می توانم آب یا برق آنان را قطع کنم؟

به استناد ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان ها می توانید از طریق مراجع قانونی ابتدا اظهارنامه ای را با ذکر دقیق مبلغ بدهی نامبرده ارسال و پرداخت مبلغ را مطالبه کنید. در صورت عدم پرداخت تا 10 روز پس از ابلاغ مدیر یا هیات مدیره می توانند مانع استفاده وی از خدمات بشوند.

دیه آسیب جسمی در ماه حرام
عرفانی از دماوند: اینجانب در روز عاشورا به دلیل اینکه از شخصی طلب داشتم به سراغ وی رفتم اما پس از اینکه از پرداخت طلب خود استنکاف نمود با بنده اقدام به مشاجره کرد، پس از دعوا متوجه درد شدیدی در صورت خود شدم تا اینکه 2 روز بعد متوجه کبودی بیش از حد آن شدم، حالا قصد شکایت دارم. آیا با توجه به اینکه در ماه حرام این اتفاق افتاده دیه پرداختی به بنده افزایش می یابد؟

منظور شما از افزایش همان است که در قانون به آن تغلیظ دیه گفته می شود اما توجه کنید که به استناد ماده 557 تغلیظ یا همان افزایش دیه فقط مخصوص قتل نفس است و در جنایات مادون نفس جاری نیست. بنابراین افزایش دیه به شما تعلق نمی گیرد.

چک ضمانت؛ حقوقی یا کیفری؟
مهران از مشهد: اینجانب یکسال پیش چکی به عنوان ضمانت از شخصی گرفتم که اگر طلبم را پرداخت نکرد از طریق چک طلب خود را وصول کنم. اکنون بعد از گذشت مدت زمان زیادی صاحب چک از پرداخت بدهی خود خودداری می کند، آیا می توانم به صورت کیفری اقدام کنم؟

به استناد ماده 13 قانون صدور چک چنانچه در متن چک قیدی شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی باشد، چک مزبور فاقد وصف کیفری است. بنابراین در مورد سوال شما می بایست از طریق حقوقی اقدام به احقاق خود نماید.

مسئولیت پرستار
نجفی: مادر بنده چند روز پیش به پزشک مراجعه کرد و پزشک هم برای وی دارو تجویز نمود و وقتی بیرون از مطب آمدیم پرستار این دارو را برای استفاده مادرم تحویل داد، بعد از مدتی متوجه شدیدتر شدن بیماری مادرم شدیم تا اینکه وقتی مراجعه کردیم مشخص شد پزشک دارو را اشتباهی تجویز نموده، در تحقیقات از پرستار هم متوجه شدیم پرستار می دانسته دارو اشتباهی است و با علم به اشتباه بودن،آن را تجویز نموده است اکنون مسئولیت به عهده کیست؟

با عنایت به تبصره 1 ماده496 که مقرر می دارد: «هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و تلف شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست بلکه صدمه و خسارت مستند به خود مریض یا پرستار است» بنابراین در اینجا مسئولیت برعهده پرستار است.

رفع قصور پزشکی با رضایتنامه؟
جاوید نیا از ساری: با سلام، پدرم نیاز به عمل فوری داشت پس از مراجعه به بیمارستان، پزشک از پدرم رضایت نامه و برائت نامه ای دریافت کرد اما بعداز گذشت 6 سال پدرم فوت نمود، اکنون مسئولیت فوت پدرم به عهده چه کسی است و من از چه کسی شکایت کنم؟

گرفتن رضایت و برائت سبب رفع مسئولیت پزشک در فرض تقصیر او نمی شود بلکه در صورتی که در هنگام عمل پزشک مرتکب تقصیر شده باشد این اولیای دم هستند که باید تقصیر پزشک را اثبات کنند. بدیهی است در صورت اثبات تقصیر پزشک مسئولیت فوت پدر شما به عهده وی می باشد.

مبنای پرداخت دیه
درفکه از اصفهان: در سال 1390 با شخصی تصادف نمودم که مقصر نیز خودم بودم و شخص مقابل فوت نمود. اکنون بعداز گذشت 4 سال دادگاه بنده را محکوم به پرداخت دیه کرده است. حال می خواستم بدانم که دیه را بر مبنای سال 1390 باید پرداخت کنم یا بر مبنای قسمت روز؟

تقویم دیه براساس قیمت روز پرداخت محاسبه خواهد شد نه قیمت زمان حادثه. بنابراین می بایست به قیمت دیه زمان پرداخت، مبلغ آن را پرداخت کنید.

دیه به خاطر حوادث طبیعی
آریا تبار از ایلام: با سلام اینجانب دارای یک دستگاه تاکسی هستم. در سیل چند روز پیش در شهر ایلام اینجانب مشغول جابه جایی مسافر بودم که در اثر شدت باران سیل جاری شد و خودروی من واژگون شد تمامی سرنشینان خودرو مصدوم شدند. الان از من تقاضای دریافت دیه می کنند. اکنون که بنده به صورت عمدی این کار را نکردم تکلیف من چیست؟

با استناد ماده 505 قانون مجازات اسلامی در صورتی که به سبب واژگون شدن خودرو سرنشینان خودرو مصدوم یا تلف شوند در صورتی که سبب حادثه علل قهری مثل زلزله و سیل باشد و مستند به راننده نباشد، راننده ضامن دیه نیست. بنابراین شما از این جهت مسئولیتی ندارید.

زمان درخواست برای اعتراض به رای
نظری: اینجانب در یکی از کشورهای خارجی ساکن هستم. اخیرا متوجه شدم شخصی شکایت حقوقی از بنده نموده و با توجه به اینکه درایران نبودم رای به نفع وی صادر شده است و هنوز هم رای به من ابلاغ نشده اکنون من چه کاری انجام دهم که رای صادره اجرا نشود چون من دفاعیات خود را انجام ندادم؟

با استناد ماده 336 قانون آیین دادرسی مدنی درخواست تجدید نظر برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه از تاریخ ابلاغ است. بنابراین پس از آنکه رای به شما ابلاغ شد تا 2 ماه می توانید لایحه اعتراض خود را آماده و جهت تجدید نظر در رای صادره به دادگاه ارائه نمایید.

خوانندگان گرامی می توانند پرسش های حقوقی خود را با شماره تلفن : 84711215 و یا ایمیل : iranghazaei@yahoo.com مطرح کنند.