آرشیو پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۵۵
صفحه آخر
۱۶
نگاه آخر

حقیقت در «سینما حقیقت»

هارون یشایایی

امسال دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) گسترده تر از سال های قبل از 18 تا 25 آذرماه در پردیس سینما چارسو برگزار شد و در جریان است. سال های اخیر در تمام کشورهای صاحب سینما از جمله در ایران خودمان سینما مستند مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گرفته و فیلمسازان جوان و همچنین باتجربه ها و تولیدکنندگان نام آشنا با میل و اشتیاق در بخش های مختلف سینما حقیقت شرکت کرده اند. حضور مستندسازان معروف و فیلم های آنها از کشورهای جهان که در سینمای مستند سابقه و اعتبار جهانی دارند، جشنواره بین المللی فیلم مستند در ایران را دارای اعتبار و اهمیت قابل توجه کرده است. تنوع بخش های مختلف جشنواره میدان رقابتی دوستانه بین شرکت کنندگان به وجود آورده و می توان گفت نمایش فیلم ها با سلیقه های مختلف و بیان های متفاوت مصداق واقعی و مناسب برای سینما «حقیقت» است. فضای صمیمی محیط برگزاری جشنواره و حضور پرشور جوانان و استقبال برای تماشای فیلم های مستند از ایران و دیگر کشورها نشان می دهد علاقمندان به سینما با توجه به افول نسبی کیفیت فیلم های بلند داستانی در سینمای ایران توجه خود را به تولید و بالندگی سینما مستند معطوف داشته اند. در جریان نمایش فیلم ها، بعد از نمایش هر فیلم جلسه نقد و بررسی و گفت وگو درباره همان فیلم با حضور دست اندرکاران فیلم ها ترتیب داده شده است. نویسنده به دلایلی موفق شدم در بیشتر این جلسات شرکت کنم، آنچه برای آدمی سالمند و به اصطلاح سینماشناس مثل من دستاوردی باارزش و امیدوارکننده بوده و هست، شرکت فعال تماشاچیان در این جلسات و اظهارنظرها و انتقادات و گاهی پیشنهادات مفید آنها بود. به نظر می رسید هر کس وارد بحث و نقد و بررسی درباره فیلم ها می شود، خود آدمی مطلع و صاحب نظر است؛ گویا جوانان از اینکه فیلمی را در سالن ببینند و بی اعتنا از کنار آن بگذرند گذشته اند و از خصوصیات فنی و کیفیتی فیلم چنان با دقت صحبت می کردند که هر شنونده علاقمندی را به آینده سینمای ایران و فرهنگ ایرانی امیدوار و سرخوش می کردند و باشد که چنین باشد…