آرشیو یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۵۷
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

در مورد زنان

کارن هورنای(1952-1885) یک روانکاو آلمانی پیرو مکتب فروید بود. تبار هورنای در اصل نروژی و هلندی بود.

کارن هورنای بسیاری از نظریات فروید را رد می کند. وی برخلاف فروید که علت اساسی بیماری های روانی را سرکوب کردن تمایلات غریزی می داند، معتقد است که بیماری های روانی حاصل روابط خشن و ناهنجار افراد محیط با کودک است.«روانشناسی زنان» نوشته کارن هورنای با ترجمه هوشمند ویژه توسط انتشارات بهجت منتشر شده است. از جمله مهم ترین مباحث مطرح شده در این کتاب می توان به گریز از زنانگی، زنانگی سرخورده، مساله ایده آل تک همسری، بدگمانی میان زن و مرد، ترس از زن، ارزش دادن بیش از حد به عشق و… اشاره کرد.

سیاست های جنسیتی در دوره پهلوی

در دیکتاتوری پهلوی هر فرد فی نفسه خطری برای حکومت مرکزی به شمار می رفت و باید با ابزارها و شیوه های مختلف و حتی از طریق مواد فرهنگی کنترل می شد. مقولاتی که تا پیش از آن در حوزه زندگی روزانه قرار می گرفت و معمولا عرف و سنت های دیرپای اجتماعی و دینی آنها را تعریف و بازتولید می کرد در عصر پهلوی تحت کنترل دولت قرار گرفت. از جمله این موضوعات می توان به الگوهای جنسیتی و همچنین زندگی جنسی افراد اشاره کرد. کنترل روابط جنسی تنها شامل تبلیغ دگرجنس خواهی به مثابه الگو و شکل درست رابطه جنسی نبود، بلکه اصلاح ادبیات و به ویژه زبان محاوره ای به منظور تسویه آن از واژگان جنسی را نیز در دستور کار قرار داد. «باستان شناسی سیاست های جنسیتی و جنسیتی» نوشته لیلا پاپلی یزدی و مریم دژم خوی توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.

رمانتیسم و خصومت

رمانتیسم در بسیاری موارد خصومتی ابتدایی میان مرد و زن را پیش فرض تلقی می کند. این خصومت را گرایشی عمیقا فطری می داند ناشی از این واقعیت که جنس زن و مرد، به واسطه طراحی متفاوتی که دارند، جهان را به طور یکسان نمی بینند. در نتیجه هریک جنس مخالف را طبیعتا به دیده شک و بدبینی می نگرد و در حالت جنگ دایم با آن قرار دارد. برای بئاتریس و بندیک نیز همین طور است. آنها از ابتدا با هم دشمن هستند و یکدیگر را مسخره می کنند، اما بعد تصادف عجیبی که شکسپیر به شکلی مصنوعی اما استادانه در داستان خود ترتیب می دهد سبب می شود که آنها بر این دشمنی اولیه غلبه کنند. .. . اروینگ سینگر استاد فلسفه دانشگاه ام آی تی در فلسفه عشق با سیری مختصر در تاریخ اندیشه ها به شکل گیری برداشت کنونی ما از مفهوم عشق و جنبه های گونه گون آن می پردازد.«فلسفه عشق» نوشته اورینگ سینگر با ترجمه میثم محمدامینی توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است.

آقای وزیر دربار

عبدالحسین تیمورتاش (زاده 1262 نردین - درگذشته 9 مهر 1312 تهران)، ملقب به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی، دولتمرد ایرانی دوره های قاجار و پهلوی بود. تیمورتاش از کسانی بود که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی ها کوشش بسیار کرد. در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد. چند سال بعد مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و در 1312 در زندان قصر کشته شد.

«تیمورتاش» نوشته باقر عاقلی عنوان کتابی است که به زندگی و کارنامه سیاسی این چهره موثر در تاریخ معاصر کشورمان پرداخته است. این کتاب به تازگی توسط انتشارات بدرقه جاویدان برای بار سوم به چاپ رسیده است.