آرشیو شنبه ۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۸۶
اقتصادی
۴

یک مسئول: تولید سیب زمینی در کشور تا پایان سال به 5 میلیون تن می رسد

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی گفت: براساس پیش بینی ها، تولید سیب زمینی در سال جاری به پنج میلیون تن خواهد رسید.

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید سیب زمینی اظهار کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته، تولید سیب زمینی در سال جاری به پنج میلیون تن خواهد رسید

وی از برداشت سیب زمینی در جیرفت خبر داد و گفت: همچنین کشت دوم سیب زمینی در جیرفت به تازگی آغاز شده است که محصول کشت دوم این این استان در فروردین به بازار عرضه می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی سطح زیر کشت سیب زمینی در کشور را 150 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه سرانه مصرف سالانه سیب زمینی به ازای هر نفر 45 کیلوگرم است، از این رو مازاد نیاز کشور باید به بازار های هدف صادر شود.

نیازی میزان صادرات محصول تا پایان شهریور را 280 هزارتن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که از 20 مهرماه به دنبال نوسان قیمت سیب زمینی، صادرات محصول بنا به درخواست وزارت جهاد کشاورزی متوقف شد.

وی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی و جوانه زدن سیب زمینی ها در انبار، انجمن درخواست رفع ممنوعیت صادرات را از وزارت جهاد کشاورزی داشت که این موضوع طی نامه ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صمت اعلام شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید و عرضه سیب زمینی نداریم، بیان کرد: هم اکنون هر کیلوگرم سیب زمینی با نرخ 1500 تا 1600 تومان از کشاورزان خریداری می شود، درحالیکه با نرخ های 2500 تا سه هزار تومان ناشی از ضعف در نظارت ها در میدان عرضه می شود که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

نیازی با اشاره به اینکه خرید تضمینی سیب زمینی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست، افزود: قیمت خرید تضمینی سیب زمینی بسیار پایین و غیرکارشناسی است، چرا که با وجود افزایش دو برابری هزینه های حمل ونقل و خرید نهاده و تراکتور بر مبنای دلار و فروش محصول به ریال جوابگوی هزینه کشاورزان نیست.