آرشیو شنبه ۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۸۶
شهرستان ها
۷

گوزن ساری به ارومیه رفت

ساری- خبرنگار کیهان: انتقال 2 راس گوزن زرد از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به رشکان ارومیه با موفقیت انجام شد.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: دو راس گوزن زرد ایرانی (یک راس گوزن نر و یک راس گوزن ماده) با استفاده از داروی بیهوشی و به صورت ایمن زنده گیری و به سایت تکثیر رشکان در 30 کیلومتری ارومیه منتقل و با موفقیت کامل رهاسازی شدند.

همچنین یک راس گوزن نر، نیز از ارومیه زنده گیری و برای رها سازی به پناهگاه حیات وحش دشت ناز منتقل شد.

این گوزن ها قادر به پریدن از ارتفاع سه تا پنج متری هستند و برای جلوگیری از فرار آنها دو حفاظ امنیتی به کار گرفته شده است و محیط بانان هم از آن ها مراقبت می کنند.

تقارب ژنتیکی که به دلیل خویشاوندی گوزن های زرد ایرانی حاصل شده، یکی از مهم ترین عوامل تهدید زیستی برای این گونه جانوری در پارک ملی دریاچه ارومیه است.

به علت محدود بودن تعداد گوزن های زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه، تقارب ژنتیکی در این منطقه موجب افزایش بیماری های ژنتیکی شده است. گوزن زرد ایرانی در خطر انقراض قرار دارد و کاهش خلوص ژنتیکی و نیز کاهش مقاومت بدن حیوانات در مقابل سرما و برخی بیماری ها مهم ترین علایم این تهدید به شمار می رود.

تعداد 160 تا 170 گوزن زرد در جزیره اشک زیست می کنند اما کاهش آب دریاچه و به هم چسبیدگی جزایر موجب شده است تا حیوانات وحشی مثل روباه و شغال وارد زیستگاه گوزن های زرد شوند و زندگی آنان را تهدید کنند.