آرشیو شنبه ۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۸۶
شهرستان ها
۷

هر ثانیه 1500 لیتر فاضلاب بندرعباس به دریا می ریزد

صمد حمزه ای سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: هر ثانیه 1500 لیتر فاضلاب و پساب آلوده بندرعباس به دریا می ریزد.

در کمیسیون بهداشت و سلامت شهری شورای شهربندرعباس کارشناسان محیط زیست نسبت به افزایش سطح آلایندگی ساحل بندرعباس هشدار دادند و اعلام کردند: عواملی همچون دفع فاضلاب شهری، پساب مزارع پرورش میگو، صنایع غرب بندرعباس و همچنین دفع فاضلاب خام در ساحل سورو در آلودگی سواحل نقش اصلی را دارند.

علیرضا محوری رئیس اداره پایش محیط زیست بندرعباس در این جلسه گفت: مقادیر زیادی از مواد آلاینده پساب حاصل از مزارع میگو که سایت های آن در شرق ساحل بندرعباس در حال راه اندازی است، وارد دریا می شود.

همچنین مهران سلجوقی کارشناس اداره پایش محیط زیست نیز در این جلسه گفت: کلیه پروژه های بزرگ مطابق برنامه سوم تا ششم توسعه در مرحله مکان یابی مستلزم انجام مطالعات اثرات زیست محیطی هستند و پروژه مزارع پرورش میگو با مقیاس بیش از 20 هکتار مشمول این ارزیابی قرار می گیرد.

‎مسعود دادرس معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرعباس نیز به موضوع پلاژ بانوان و جانمایی اشتباه این پلاژ اشاره کرد و گفت: در جانمایی این پلاژ اشتباه صورت گرفته است و در جایی احداث شده که بیشترین آلودگی دریایی را دارد.

‎وی افزود: آلودگی ساحل سورو جدی است و متاسفانه فاضلاب خام به ساحل این منطقه سرازیر می شود که در آینده برای سلامت انسان ها ایجاد مشکلات زیادی خواهد کرد.

صمد حمزه ای سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس در این جلسه گفت: بر طبق پایش ها و کارهای علمی صورت گرفته، میزان ورود فاضلاب و پساب آلوده به دریا 700 لیتر در ثانیه نیست و مقدار واقعی آن بین 1200 تا 1500 لیتر بر ثانیه است.

وی اظهار داشت: اثرات این پساب به علت ماندگاری بالا تنها در ساحل بندرعباس خود را نشان خواهد داد و در آینده مشکلاتی را ایجاد می کند.

‎مشاور شهردار در امور ساحل و دریا از جانمایی و مکان یابی اشتباه تاسیسات غرب بندرعباس انتقاد کرد و گفت: آب شیرین کن هایی که در غرب بندرعباس تعبیه شده اند، متاسفانه به لحاظ سطح آلایندگی اوضاع بدتری دارند و خطر آنها نسبت به مزارع پرورش میگو بسیار بیشتر است.