آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
صفحه آخر
۲۴
چهره

شعرهایی که او با تمبک سرود

آلبوم «شاعر تمبک» شامل تک نوازی زنده یاد استاد ناصر فرهنگ فر، نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی است که از اجراهای خصوصی این هنرمند جمع آوری و بازنشر شده است. البته قسمتی از این آلبوم دونوازی سنتور و تنبک، با اجرای سنتور روانشاد پرویز مشکاتیان بوده، ضمن اینکه در این مجموعه یادداشت هایی از استاد حسین علیزاده و استاد پرویز مشکاتیان در رثای زنده یاد ناصر فرهنگ فر گنجانده شده تا شرح حال و زندگی و شخصیت این استاد بزرگ موسیقی ایران به مخاطب ارائه شود. امیر مردانه، تهیه کننده و مدیر موسسه فرهنگی هنری «نغمه ساز آواز» در گفت و گو با مهر در این باره می گوید: قطعات گردآوری شده بیشتر براساس کیفیت ضبط آنها و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی موسیقی از نظر نوازندگی آثاری قابل اتکا و گویای تسلط و شیوایی استاد در اجرای آنها بوده اند. البته با در نظر گرفتن کیفیت فقیر ضبط های خصوصی که محتویات این اثر نیز از آن جمله اند، سعی شده با روش های معمول و بدون صدمه زدن به جنس و رنگ نمونه اولیه تا حدی به بهبود کیفیت صدا کمک شود.

به اعتقاد این ناشر و قاطبه کارشناسان موسیقی، سایه ناصر فرهنگ فر در عرصه تمبک نوازی معاصر، سایه ای بلند است. او از جمله هنرمندان یگانه و متفاوتی بود که جای کارهای تک نوازی و ضربی خوانی های این هنرمند که اکثرا در مجامع خصوصی نواخته و ضبط شده اند، در عرصه موسیقی خالی بود تا هم یادی از شیوه منحصر به فرد او در نوازندگی شود و هم راهگشای هنرجویان این رشته باشد که بیشتر کارهای گروهی را با ساز این هنرمند شنیده اند.

گفتنی است ناصر فرهنگ فر زاده سال 1323 و درگذشته 1386 نوازنده برجسته تمبک و مدرس موسیقی سنتی بود که با گروه هایی چون عارف و شیدا و با هنرمندانی چون محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی همکاری داشته و قطعاتی جاودانه حاصل این همکاری ها بوده است.