آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
سیاسی
۳

معاون قوه قضائیه و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: فضای مجازی را نمی توان تعطیل کرد

معاون فرهنگی قوه قضائیه و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند که تعطیلی فضای مجازی راهکار مواجهه با آسیب های آن نیست.

حجت الاسلام هادی صادقی معاون قوه قضائیه در گفت و گو با ایرنا گفت: تمام کارهایی که در فضای مجازی مانند تلگرام صورت می گیرد، مجرمانه نیست. یعنی در درون آن مجموعه، هم کارهای خوب و هم کارهای مجرمانه انجام می شود، البته همین فضا زمینه ای برای پنهان شدن مجرم و انجام عمل مجرمانه را به وجود می آورد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، مشارکت در جرم محسوب می شود و مسئولان آن و تسهیل کنندگان، مشارکت در جرم دارند.

صادقی اضافه کرد: فضای مجازی را نمی توان تعطیل کرد چون نیاز مردم است ولی باید بهره برداری مثبت از آن صورت بگیرد و دولت وظیفه دارد از آن حمایت کند. دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند. ما در این زمینه عقب هستیم و از طرف دیگر بسترهای دشمن کاملا وجود دارد و براحتی کار می کنند و اعمال مجرمانه در آن واقع می شود و صدها پرونده و بلکه هزاران پرونده در سراسر کشور وجود دارد.صادقی گفت: اولین گام برای جلوگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از طریق افزایش آگاهی و سواد رسانه ای مردم صورت می گیرد تا یک نوع پیشگیری از وقوع جرم در این فضا ایجاد شود.

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم با تاکید بر اینکه توئیتر باید رفع فیلتر شود، گفت: فیلتر راه حل و راهکار حل مشکلات فضای مجازی نیست بلکه به عنوان ابزار کنترلی موقت می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مازنی در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید براینکه فیلترینگ فضای مجازی کاربرد موقت دارد، تصریح کرد: دانش و تحول در حوزه فضای مجازی با چنان سرعتی پیش می رود که ما به هیچ وجه نمی توانیم جلودار آن باشیم چه برسد به اینکه بخواهیم آن را فیلتر و تعطیل کنیم. نماینده تهران با بیان اینکه فضای مجازی خود را بر ما تحمیل کرده است، گفت: اصرار برای فیلترینگ فضای مجازی راه به جایی نخواهد برد و راه حل رفع مشکلات فضای مجازی و سایبری استفاده درست، تولید محتوای مناسب و وضع قوانین و مقرراتی برای پیشگیری از تهدیدها و آسیب های ناشی از آن است.