آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
جهان
۲۲

مسیر صنعا به حدیده و تعز بازگشایی می شود

بنا بر توافق دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله، دیروز شنبه قرار بود مسیری که صنعا را به شهرهای حدیده و تعز وصل می کند و به «16کیلو» معروف است بازگشایی شود. این مسیر از مدت ها قبل به خاطر درگیری میان دو طرف بسته شده بود.

به گزارش ایسنا، شبکه العربیه در این باره گزارش داد، این توافق درپی افزایش تلاش های بین المللی برای پایان جنگ در یمن است رخ داد. اخیرا نیز طرف های یمنی طی مذاکرات سوئد به توافقی برای آتش بس در استان حدیده دست یافتند. ناظران سازمان ملل نیز از هفته گذشته برای تثبیت آتش بسی که همچنان شکننده است، در حدیده حضور دارند. صبح جمعه در جنوب حدیده صدای تیراندازی شنیده شد و در شهرهای دیگر مثل تعز و حجه درگیری ها همچنان ادامه دارند.

این تلاش ها در حالی است که عربستان سعودی همچنان در مسیر صلح سنگ اندازی می کند. گواه این ادعا نیز گزارش نیویورک تایمز است که نوشت، عربستان سعودی برای پیشبرد جنگ در یمن دهها هزار بازمانده جنگ داخلی سودان در منطقه دارفور را که بسیاری از آنها کودکان 14 تا 17 ساله هستند، به خدمت گرفته است.

طبق این گزارش، چند شبه نظامی سودانی و چند قانونگذار این کشور گفته اند، بالغ بر 14 هزار شبه نظامی سودانی در یمن در 4 سال گذشته در کنار شبه نظامیان محلی هم پیمان با عربستانی ها جنگیده اند. در عین حال تقریبا همه این شبه نظامیان سودانی متعلق به منطقه فقیر و جنگزده دارفور بوده اند. جایی که طی 10 سال جنگ داخلی در آن 300 هزار نفر کشته و 1.2 میلیون نفر آواره شدند.