آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
اجتماعی
۲۱

در پی گزارش «ایران» از تبدیل درختان سرخدار به قلیان

دادستان علی آباد کتول مامور ویژه شناسایی متخلفان شد

رئیس کل دادگستری گلستان به دنبال گزارش «ایران» درباره قطع درختان سرخدار و تبدیل آنها به قلیان و صنایع دستی در نامه ای بررسی و رسیدگی ویژه به این موضوع را به دادستان علی آباد کتول سپرد. این روزنامه در گزارشی با عنوان «ثبت جهانی هیرکانی با قلیان های سرخدار دود می شود» از خرید و فروش قلیان و صنایع دستی با چوب سرخدار در فضای مجازی خبر داده بود. قلیان های سرخدار در حال حاضر در برخی از سایت های پرفروش بین 90 تا 500 هزار تومان به فروش می رسد اما محلی ها در روستای سیاه رودبار علی آباد کتول در گفت و گو با «ایران» بالاترین قیمت قلیان های چوب سرخدار را یک میلیون تومان اعلام کرده و گفته بودند: «چوب سرخدار برای قلیان عالی است.» بر همین اساس، «هادی هاشیمان» رئیس کل دادگستری گلستان در نامه خود به دادستان علی آباد کتول خواسته است:«پس از بررسی ابعاد این موضوع، متخلفان را شناسایی و تحت پیگرد قرار دهد.» این مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه ذخیره گاه های گونه ارزشمند سرخدار ایران در گلستان بویژه در منطقه علی آباد کتول قرار دارد از برخورد های سختگیرانه برای متخلفان هم خبر داد و گفت: کسانی که اقدام به قطع، قاچاق و خرید و فروش فرآورده های حاصل از چوب سرخدار می کنند علاوه بر جزای نقدی باید به مقدار ارزش واقعی این چوب ها نیز غرامت بپردازند.

به گزارش «ایران»، در این منطقه دو زیستگاه سرخدار 200 هکتاری و 400 هکتاری از جمله لکه های سبز جنگل های هیرکانی است که قرار است در فهرست میراث طبیعی بشری یونسکو به ثبت برسد. این جنگل ها دو ماه گذشته میزبان ارزیابانی از یونسکو بودند تا بخت خود را برای ثبت به عنوان دومین پرونده میراث طبیعی ایران بعد از «بیابان لوت» برای جهانی شدن بیازمایند.

رئیس کل دادگستری گلستان که ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال استان را نیز برعهده دارد، گفت: اداره منابع طبیعی نیز باید نظارت های خود در این بخش را افزایش دهد و گزارش اقدامات خود را به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارائه کند.