آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
ایران زمین
۲۰

روند رو به رشد زمین خواری در همدان

سود بالای تصرف غیرقانونی اراضی ملی موجب روند رو به رشد زمین خواری در همدان شده است. به گزارش ایرنا، تصرفات غیرقانونی زمین های دولتی و عرصه های طبیعی موضوع تازه ای نیست؛ اما گسترش و تداوم این موضوع تخریب شدید عرصه های ملی را به همراه داشته است. به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت زمین میل افراد برای تصاحب اراضی ملی را افزایش داده تا جایی که شاهد شکل گیری پرونده هایی با این موضوع در مراجع قضایی هستیم. همدان که به داشتن طبیعتی بکر و زیبا و اقلیمی خوش آب و هوا شهره است، با پدیدار شدن ساختمان در قلب آن، نفس کشیدن را برای طبیعت سخت کرده است.

سرهنگ «حمید چراغی»، فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در این باره گفت: 28 هکتار از اراضی دولتی همدان از ابتدای امسال تاکنون رفع تصرف شده است. وی با بیان اینکه ارزش تقریبی این میزان از اراضی تصرف شده 256 میلیارد ریال تخمین زده می شود، گفت: تصرفات صورت گرفته شامل نهالکاری، دیوارکشی، شخم زنی و ساختمان سازی است که همگی تخریب و رفع تصرف شد. یگان حفاظت از اراضی این اداره کل به صورت 24 ساعته در 2 شیفت گشت زنی داشته و از اراضی ملی محافظت و با افراد فرصت طلب و زیاده خواه برخورد قانونی می کند. جلوگیری از اخلال، تصرف، تجاوز، تخریب و دخالت در اراضی عمومی، تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان، متصرفان و متجاوزان از وظایف و اختیارات یگان حفاظت از اراضی است.

«محمدمهدی نیک مرادی»، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این زمینه گفت: ستاد نیروهای مسلح با فعال شدن یگان ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی به عنوان چهارمین یگان ویژه دستگاهی موافقت کرده است.نیک مرادی افزود: از کل مساحت کشور تنها 14 درصد معادل یک میلیون هکتار قابلیت کشاورزی دارد که طی سال های اخیر بخشی از این اراضی مورد تملک و ساخت و سازهای غیرقانونی افراد قرار گرفته است.