آرشیو یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۱
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

رکورد اردبیلی ها در تغییر نام

بر اساس اعلام ثبت احوال استان اردبیل، از سال 92 تاکنون 7هزار تغییر نام در این استان ثبت شده است. به گزارش ایسنا، «اسد حسن زاده»، مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل به ترویج فرهنگ نامگذاری مناسب در بین خانواده ها اشاره کرد و گفت: انتخاب نام، اولین هدیه پدر و مادر به فرزندشان است. به هیچ وجه تا 15 سالگی امکان تغییر نام وجود ندارد و بعد از آن این امکان تنها برای یک بار به غیر از مواردی که تغییر نام ممنوع شده امکانپذیر است.

حسن زاده با یادآوری اینکه 70 درصد اسامی افراد در استان مطابق با فرهنگ دینی، ارزشی، اسلامی، بومی و منطقه ای است، تصریح کرد: از سال 92 تاکنون بیش از 7هزار تغییر نام در این استان اتفاق افتاده و در 8 ماه امسال، 582 مورد تغییر نام را شاهد بودیم. از بدو تاسیس ثبت احوال این استان 54 هزار نفر نام «علی»، 40 هزار نفر نام «محمد»، 30 هزار نفر نام «حسین»، 28 هزار نفر نام «مهدی» و 21 هزار نفر نیز نام «رضا» را برای خود انتخاب کردند.

وی در مورد فراوانی نام دختران نیز افزود: در 8 ماه امسال در استان اردبیل 239نوزاد دختر نام «زهرا»، 171 نوزاد «نازنین زهرا»، 168 نوزاد اسم «رها»، 167نوزاد اسم «یاسین» و 155 نوزاد نیز اسم «هلما» را برگزیدند.مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل به اسامی ممنوعه خانم ها که به هیچ وجه قابل تغییر با اسامی جدید نیست، اشاره و اظهار کرد: فاطمه، زهرا، مریم، معصومه، زینب، فاطمه الزهرا، سارا و خدیجه از جمله این اسامی است که به هیچ وجه تغییر آنها ممکن نیست ولی امکان تغییر سایر نام ها به اسامی یاد شده وجود دارد.حسن زاده به اسامی غیرقابل تغییر در بین پسران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه نمی توانیم اسامی محمدعلی، محمد، علی، حسین، مهدی، رضا، حسن، محمدرضا، علیرضا، عباس، ابوالفضل، مصطفی و محمدمهدی را تغییر دهیم ولی اگر کسی نامش غیر از اینها باشد براحتی قابل تغییر به این عناوین است.