آرشیو پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۵
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۲
صبحانه

یک نویسنده پیشنهادهایی دارد که می تواند یک آخر هفته غنی را برای مخاطب رقم بزند

دو پیشنهاد برای کتاب دوستان

محمود برآبادی (نویسنده کودک و نوجوان)

یکی از تازه ترین کتاب هایی که در گروه سنی نوجوان خوانده ام و آن را به مخاطبان این سن پیشنهاد می دهم جلد نخست از سه گانه «دروازه مردگان» نوشته حمیدرضا شاه آبادی است.

البته از این سه گانه تنها جلد نخست آن با همراهی نشر افق اواخر تابستان منتشر شده که حدود 280 صفحه است و «قبرستان عمودی» نام دارد. داستان رمان در بستری تاریخی و در زمان حکومت قاجار رخ می دهد که ماجرای آن را می توان تلفیقی از واقعیت و فانتزی دانست. نویسنده به خوبی توانسته در دنیایی وهم انگیز به مسائل ماورایی بپردازد و فضایی جذاب و گاه تکان دهنده را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

از این جهت این رمان را پیشنهاد دادم که به گمانم در نوع خود اثری خواندنی است، از طرفی ما در این ژانر کمتر آثاری در زمینه تالیف داریم که مبتنی بر فرهنگ و ویژگی های مخاطبان خودمان نوشته شده باشد.

با وجود تمام ویژگی های مثبتی که برای این رمان می توان برشمرد معتقدم : درک اصطلاحات قدیمی آن روزگار به احتمال بسیار برای نوجوانان امروز سخت خواهد بود. یکی از ویژگی های قابل توجه آثار شاه آبادی تلاشی است که در عرصه تاریخ پژوهی به خرج می دهد، این تنها رمانی نیست که در بستری از تاریخ نوشته و پیش از این هم شاهد انتشار آثاری از این دست به قلم وی بوده ایم. تا جایی که مطلع شده ام جلد دوم این سه گانه آماده شده و تا اواخر سال جاری در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.« مرگ در آند» عنوان رمان دیگری است که آن را به علاقه مندان ادبیات داستانی پیشنهاد می دهم، البته این رمان از آنجایی که بر مبنای مبارزات چریکی کشورهای امریکای لاتین نوشته شده مناسب مخاطبان بزرگسال است.

نکته قابل توجه در نوشته های نویسندگان این بخش از قاره امریکا استفاده آنان از رئالیسم جادویی است، «مرگ در آند» از رمان های پرطرفدار در عرصه جهانی ادبیات است که به ترجمه بسیار خوب عبدالله کوثری و از سوی نشر آگاه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده این رمان از نویسندگان اثرگذار امریکای لاتین است که همچون دیگر نویسندگان این کشورها تحت تاثیر سبک و ساختار داستان نویسی مارکز قرار دارد.

نکته قابل توجهی که در این رمان به آن برمی خورید ناتوانی در تشخیص مرز میان خیال و واقعیت است. از این نویسنده برگزیده نوبل ادبیات تا به حال آثار متعددی در کشورمان ترجمه و منتشر شده که به تصور من این رمان را می توان از جمله آثار بسیار خواندنی او دانست.