آرشیو چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷، شماره ۳۳۲۶
روزنامه
۱۲

عکس روز

سحر طلوعی
کریسمس انگلیس؛ هدیه بی هدیه

کیسه هدایای اروپایی ها برای انگلیس هیچ ندارد. آنها سر حرفشان هستند و یک قدم هم عقب نمی روند. ترزا می تا پیش از گفت وگوی آخر با اروپایی ها بر سر برگزیت دلخوش به همراهی مرکل و دیگر رهبران اروپایی بود، اما غافل از اینکه اروپا فقط مرکل نیست. آنها حاضر به ادامه مذاکرات برای تعدیل خواسته هایشان در برگزیت نیستند، در داخل هم که نمایندگان هم حزبی ترزا می با پیشنهاد او مخالف هستند، فقط می ماند یک راه؛ برگزاری رفراندوم دوم. نشریه ویک بعد از تیتر «نه اروپا به انگلیس»، در زیرتیتر این سوال را مطرح می کند: «آیا ما به سمت برگزاری رفراندوم دوم پیش می رویم؟». این راه حل شاید تنها راه پیش روی بریتانیا باشد، اما یکی از نامحترم ترین آنهاست. چرا؟ واقعیت این است که انگلیسی ها یک بار در سال 2016 پای صندوق های رای رفته اند و در رفراندوم برگزیت شرکت کرده اند. بنابراین برخلاف ارزش های دموکراسی است که یک بار دیگر درباره این موضوع همه پرسی برگزار شد. برگزاری رفراندوم دوم خواسته حزب کارگر و البته بخش بزرگی از جامعه بریتانیاست. خیلی از آنهایی که در رفراندوم اول به برگزیت رای مثبت داده اند هم با برگزاری رفراندوم دوم موافق هستند، اما خوب می دانند این فرایند پایه های دموکراسی را در انگلیس سست و لرزان می کند.

اندونزی؛ اینک آخرالزمان

فوران آتش فشان کراکاتوا باعث تحریک و فعالیت بستر آب های پیرامونی اندونزی و این وضعیت شده است. فقط چند ماه از آخرین زلزله وحشتناک اندونزی گذشته که سونامی دوباره باعث پریشانی و سرگردانی مردم شده است. منابع خبری اعلام کرده اند در نخستین ساعات بروز سونامی، بیش از 200 نفر جان باخته و800 نفر هم مصدوم شده اند. بیشترین ویرانی ها مربوط به جنوب سوماترا است. نکته تامل برانگیز و البته ترسناک اینکه احتمال تکرار این واقعه در این چند روز همچنان وجود دارد.

لبنان؛ بلاتکلیف و ملتهب

تا تکلیف دولت جدید در لبنان مشخص نشود، همین بساط است. مردم ناراضی و شاکی از بی سرانجامی برگزاری انتخابات ماه می، به خیابان های بیروت آمده اند. آنها می خواهند صفوف به هم فشرده پلیس های ضدشورش را بشکنند و به مراکز دولتی حمله کنند. دولت جدید در لبنان هنوز تشکیل نشده است. از نتایج این بلاتکلیفی، افزایش نرخ بی کاری، کاهش خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی و همچنین بروز فساد اقتصادی در این کشور بوده است. هنوز خبری از دستگیری معترضان منتشر نشده است.