آرشیو شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۶
فرهنگی
۸

قصه گویی راهی برای علاقه مندی کودکان به مطالعه

مجری سال های دور برنامه کودک تلویزیون که حالا از جمله قصه گویان پیشکسوت هم به شمار می آید نقشی جدی برای قصه و قصه گویی در علاقه مند ساختن بچه ها به کتابخوانی قائل است؛ احترام برومند به نقدهایی که برخی به تکنولوژی های نوین ارتباطی دارند اعتقاد چندانی ندارد.

او در گفت و گویی که با ایبنا داشته تاکید کرده که نمی توان با قطعیت مدعی شد که کتابخوانی به واسطه نفوذ فناوری های مرتبط با دنیا به زندگی نوجوانان و جوانان کاهش یافته چراکه امروزه بسیاری از مخاطبان علاقه مند به کتابخوانی، کتاب های مورد نظر خود را در اشکال جدیدی همچون «e book» ها در گوشی های موبایل می خوانند یا حتی از طریق صوتی به آنها گوش می دهند. با این حال حتی برومند هم معتقد است که هیچ کدام از شکل های مطالعه آرامش و لذتی برابر با خواندن کتاب به شکل سنتی و چاپی اش را به دنبال ندارند.

او نقشی پررنگ برای کتابخوان شدن کودکان از طریق قصه شنیدن قائل است و در همین زمینه هم گفته:«وقتی که از دوره کودکی برای بچه ها قصه بگوییم، این قصه ها با بچه ها عجین می شود و آنها به مطالعه علاقه مند می شوند و از زمانی که بتوانند حروف را بخوانند کتاب در دست می گیرند. چون این قصه ها یا از روی کتاب ها خوانده می شوند یا سینه به سینه نقل می شوند که باز هم ریشه شان در یک نوشته یا کتاب است.»

او حتی تاکید دارد که قصه گویی به طور غریزی در بچه ها وجود دارد و مهم ترین مصداق آن را هم در قصه گفتن کودکان با عروسک هایشان می داند، نوعی از علاقه مندی که در صورت هدایت والدین و تقویت از سوی آنان در بزرگسالی به کتابخوانی می انجامد.