آرشیو یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۳
معارف
۶

جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب

در خیانت و قطع رحم مقابله به مثل نکنیم

عن امیرالمومنین (ع) عن رسول الله (ص): لا تخن من خانک فتکن مثله و لا تقطع رحمک و ان قطعک (1)

«امیرالمومنین (ع) از قول رسول خدا (ص) نقل می کنند که فرمود: شما به کسی که به شما خیانت می کند خیانت نکنید که در این صورت شما هم خائنید و پیوند خانوادگی و خویشاوندی را قطع نکنید ولو او این پیوند را قطع کند.»

- لا تخن من خانک فتکن مثله؛ (امیرالمومنین (ع) از قول پیامبر (ص) می فرماید): کسی که به شما خیانت کرد، شما به او خیانت نکنید، که اگر این کار را بکنید شما هم مثل او خائنید. در باب خیانت، جای مقابله به مثل نیست.

- و لا تقطع رحمک و ان قطعک؛ پیوند خانوادگی و خویشاوندی را قطع نکنید، ولو خویشاوند شما این پیوند را قطع بکند. خب حالا این بعید نیست که به معنای تخصیص در آیه شریفه «و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به» (2) «و اگر عقوبت کردید، همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته اید (متجاوز) را به عقوبت رسانید…» باشد؛ یعنی صله رحم فقط برای آن مواردی نیست که رحم هم با انسان مرتبط است؛ بلکه حتی آنجایی که او قاطع رحم است، شما قطع رحم نباید بکنید؛ البته بقدر میسر. گاهی مثلا یک تلفن می کنید، گاهی سلام می رسانید به آن کسی که نمی شود آدم برود ببیند. صله رحم که (فقط) رفتن به خانه خویشاوند و میهمانی دادن و میهمانی گرفتن و جلسه کردن نیست؛ گاهی با یک ارتباط کوچک (ممکن است)؛ این پیوند خانوادگی نباید قطع بشود.

1- نوادر راوندی، ص 95

2- سوره نحل، آیه 126

* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1383/9/30، به نقل از کتاب نسیم سحر