آرشیو یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۳
معارف
۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضور در مجالس عروسی

س) حضور در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟ آیا بر حضور در مجلس عروسی که خالی از رقص نیست، عنوان «الداخل فی عمل قوم فهو منهم»کسی که در عمل عده ای وارد و سهیم باشد جزو آنان محسوب می شود صدق می کند و لذا ترک آن مجلس واجب است یا اینکه حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم دیگر، اشکال ندارد؟

ج )اگر مجلس به گونه ای نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصیت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده ای نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتی که عرفا تایید عملی که جایز نیست، محسوب نشود، اشکال ندارد.

فراموش کردن نماز میت

س) نماز میت را فراموش کردیم و پس از یک هفته یادمان افتاد، تکلیف چیست؟

ج) باید تا وقتی جسد او از هم نپاشیده، با مراعات شرط هایی که برای نماز میت در رساله های عملیه بیان شده، به قبرش نماز بخوانند.

شرکت در جشن های آلوده به گناه

س) 1. شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه می کنند چه حکمی دارد؟

2. آیا شرکت در عروسی هایی که در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی می شود، جایز است؟

3. آیا نهی از منکر در مجالسی که در آنها رقص انجام می شود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تاثیری نداشته باشد، واجب است؟

ج) شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسده ای بر آن مترتب شود یا حضور در آن، تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و اما تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تاثیر ساقط است.

فیلمبرداری در مجالس عروسی

س) 1. حضور در جشن هایی که موسیقی در آنها نواخته می شود و افراد مبادرت به رقص می کنند، برای فیلمبرداری چه حکمی دارد؟

2. فیلمبرداری مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمی دارد؟

3. ظاهر کردن فیلم های جشن های عروسی توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، دارای چه حکمی است؟ و همچنین ظاهرکردن آن توسط زن چه حکمی دارد؟ و آیا استفاده از موسیقی در آن فیلم ها جایز است؟

ج) حضور در جشن های شادی و فیلمبرداری مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتی که مستلزم گوش دادن به غنا یا موسیقی حرام و یا ارتکاب هر عمل حرام دیگری نباشد، اشکال ندارد.

ولی فیلم برداری مردان از مجالس زنان یا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ریبه یا مفاسد دیگری باشد، جایز نیست.

همچنین به کارگیری موسیقی لهوی که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فیلم ها نیز حرام است.