آرشیو سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۲۷۱
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

راهنمای «بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق»

بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق ایمانوئل کانت پس از حدود دو قرن همچنان یکی از پرخواننده ترین آثار فلسفه غرب است. جایگاه بی بدیل این اثر به دلیل پیش کشیدن این ایده چشمگیر است که شان بی همتا و ارزش نامشروط خودآیینی انسان شرط لازم و کافی تحقق اخلاق که در هر دو بخشش است، هم بخش کوچک اخلاق که تحققش به عهده قوه قهری دولت است و هم بخش بزرگ تر و گسترده تر آن که تحققش صرفا در گرو نیروی وجدان فردی و اجتماعی است.

پل گایر سعی کرده نقشه راهنمایی برای خواندن این اثر مهم و دشوار ارایه کند. این نویسنده پس از طرح زمینه های تاریخی و مفهومی بحث، مروری بر درون مایه های اصلی کتاب می کند و سپس محتوای کتاب را بند به بند توضیح می دهد.

«بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق ایمانوئل کانت» نوشته پل گایر با ترجمه سیدعلی تقوی نسب توسط انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب می توان به زندگی و آثار کانت، خودآیینی و اخلاق، ناب بودن فلسفه اخلاق، اراده خوب، وظایف کامل و ناقص، برهان متافیزیکی و… اشاره کرد.

راهنمای «قرارداد اجتماعی»

«راهنمای خواندن قرارداد اجتماعی روسو»، یکی دیگر از کتاب های مجموعه «راهنمای متون کلاسیک» است که انتشارات ترجمان علوم انسانی به چاپ رسانده است.

«قرارداد اجتماعی» ژان ژاک روسو، بی شک یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین آثاری است که تاکنون در فلسفه سیاسی نگاشته شده است. این کتاب، هرچند نسبتا موجز و خوش خوان نوشته شده، کتابی نیست که به آسانی درک شود. ایده های غامض روسو، با وجود مهارت های بلاغی او، به سهولت به مخاطبان منتقل نمی شوند. برخی از شارحان قرارداد اجتماعی معتقدند ایده های سیاسی مطرح شده در این کتاب بیش ازحد واجد عناصر ناسازگار است، آنقدر که نمی تواند قانع کننده باشد.

کتاب راهنمای خواندن قرارداد اجتماعی روسو می کوشد با بررسی زندگی شخصی و سیر تطورات فکری روسو و همچنین توجه به دیگر آثار او، ازجمله امیل، گفتار در باب علوم و فنون و گفتار در باب منشا نابرابری و اعترافات نشان دهد تا چه میزان ایده های سیاسی و روان شناسانه روسو از یکدیگر پیروی می کنند. این کتاب با ترجمه محمدمهدی ذوالقدری در دسترس علاقه مندان علوم انسانی قرار دارد.

روشنفکران عرب

مفهوم «جهان عرب» با همه چندلایگی آن، که گاهی ما را با یک کل غیرمتعین زمانی و مکانی مواجه می سازد، به جهت اشتراکات و قرابت های گوناگونی که با جامعه ایرانی دارد، همواره در اولویت پژوهش و مطالعه قرار داشته است. به ویژه که در دوران کنونی که هر دو جامعه ایرانی و عربی، به دنبال تحول در بازخوانی میراث پیشین و بازتولید اندیشه های نوین و گاهی بومی در تاثیرپذیری از کاروان پرشتاب نوگرایی جهانی بوده اند. این ایده سودمند نیازمند سازوکارهایی است، از جمله جریان شناسی و شخصیت شناسی به عنوان شاخص های تاثیرگذار در شکل گیری جوامع علمی و فرهنگی.

در همین راستا موسسه فرهنگی «ترجمان» که از زمره فعالیت های آن بسترسازی برای یافتن مساله های معرفتی و فرهنگی و اولویت بخشی به آنها برای محققان و پژوهشگران است، با ایده ترسیم خطوط کلی و فراهم ساختن چشم اندازهای عمومی از جهان عرب اقدام به تهیه گزارشی از جریان ها و شخصیت های فرهنگی معاصر عرب کرده تا بتواند مجموعه های راهنماگونه را در اختیار علاقه مندان به پژوهش در حوزه جهان عرب قرار دهد، که کتاب «روشنفکران جهان عرب» تحقق این ایده ارزشمند است.

«روشنفکران جهان عرب» که نتیجه تیم پژوهشی به سرپرستی دکتر مسعود فکری است توسط مریم صالحی نگارش شده و انتشارات ترجمان علوم انسانی آن را به چاپ رسانده است.