آرشیو پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۵
فرهنگ و هنر
۱۴

تازه ها

50 قاعده اساسی شوپنهاور برای خوشبختی

کتاب «هنر خوشبختی» یکی از سه گانه های شوپنهاور با ترجمه علی عبدللهی منتشر شد. این کتاب 50 قاعده درباره زندگی و اصولی را شامل می شود که به روش فرانسوی ها تدوین شده اند. شوپنهاور بیش از همه در دوران زندگی در برلین، پس از تلاش ناکام در رقابت با هگل برای استادی و ارائه درس گفتارهایش، تا زمان فرار ناگزیرش از بیماری وبا، تمایل زیادی به نگارش و تدوین رساله های کوچک و کم حجم داشت که در آنها بر کاربرد عملی اندیشه هایش و همچنین بدبختی خود تمرکز می کرد.

شوپنهاور 50 قاعده این کتاب را در زمان های مختلف نوشت و عناوین اصلی این کتاب عبارتند از: شوپنهاور و فلسفه خوشبختی، هنر خوشبختی یا حکمت زندگی، پنجاه قاعده زندگی توام با خوشبختی و فلسفه خوشبختی. برخی آثار شوپنهاور به فارسی ترجمه شده اند.این کتاب به همراه دو کتاب دیگر با نام های «هنر رفتار با زنان» و «هنر رنجاندن» منتشر شده و در مدت زمان کوتاهی که از انتشارشان می گذرد با استقبال مخاطبان روبه رو و تجدید چاپ هم شده اند. «هنر خوشبختی» با 90 صفحه، شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت 15 هزار و 500 تومان توسط نشرمرکز منتشر شده است.

ویژه نامه بیست سالگی آزما روی میزهای مطبوعاتی

شماره جدید مجله «آزما» به مناسبت بیستمین سال انتشار این نشریه منتشر شد.اولین گفت وگوی این شماره، مصاحبه محمد قاسم زاده با ابوالقاسم اسماعیل پور است که با عنوان «ضرورت بازگشت به اساطیر و ریشه یابی فرهنگی» منتشر شده است.

چهره دیگر احمد شاملو به عنوان روزنامه نگار هم مطلبی است که در بخش «یاد» چاپ شده است. پرونده این شماره آزما هم «زنان و اندیشه های پنهان در تاریخ مذکر» است که در قالب مطالبی از محمدرضا اصلانی، قدرت الله طاهری، مهری بهفر و جلال ستاری تهیه و تدوین شده است. در بخش گزارش هم با منصور اوجی گپ و گفتی انجام شده که بهانه اش زادروز 82 سالگی این شاعر بوده است. اما گزارش اصلی این شماره درباره قاچاق کتاب است. در این پرونده ضمن تحلیل و اینفوگرافی، مصاحبه هایی با نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، اعظم افراز مدیر نشر افراز، علیرضا بهنام شاعر و مترجم، ابوالفضل الله دادی مترجم، محمدهاشم اکبریانی داستان نویس و کیهان بهمنی مترجم انجام شده است. شماره جدید مجله «آزما» با 74 صفحه و قیمت 12 هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.