آرشیو دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۰
ایران زمین
۶

ارزآوری 110 میلیارد تومانی عسل در اردبیل

گروه ایران زمین: استان اردبیل با تولید سالانه 5 هزار و 500 تن عسل توانسته 110 میلیارد تومان ارز آوری داشته باشد.

«دهقان باقری» کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 60 هزار کلنی زنبور عسل در این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته ، اظهار داشت: براساس آخرین آمارگیری، 3 هزار و 162 زنبوردار در استان اردبیل مشغول فعالیت هستند.

وی به وجود یکهزار و 275 کندوی بومی در خلخال، مشگین شهر و اردبیل اشاره کرد و افزود: در کنار این تعداد کندوی بومی، 358 هزار کندوی مدرن نیز مشغول تولید عسل هستند. در مجموع به طور میانگین 3 کیلو و 50 گرم از کندوهای بومی و بیش از 15 کیلو و 600 گرم برداشت عسل از کندوهای مدرن انجام می شود. این کارشناس به رشد جهشی تولید عسل در یک دهه اخیر اشاره کرد و گفت: برخلاف سال های گذشته که زنبورداری یک شغل فرعی محسوب می شد، اما در حال حاضر شاهد تلاش زنبورداران به صورت مستمر و حتی با پوشش بیمه ای در این حوزه هستیم. همچنین روند تولید را در 10 سال اخیر به گونه ای پیش برده ایم که در کنار حمایت چشمگیر از فعالان صنعت کندو نسبت به ثبت جهانی عسل سبلان مدارک و مستنداتی را ارائه کرده تا این محصول ثبت جهانی شود.

باقری از افزایش سالانه 20 تا 30 درصدی تولید عسل در صورت نبود تلفات زنبورها و کلنی ها خبر داد و گفت: در سال های اخیر شاهد خروج کلنی ها از استان به مقصد کشورهای دیگر بودیم که ضروری است با جلوگیری از این اقدام به گسترش صنعت زنبورداری توجه ویژه ای صورت گیرد.