آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۱
سیاسی
۲
درنگ

آقای رئیس جمهور پیگیری کنند

اعضای کابینه این روزها سرگرم انجام وظایف هستند و چه بسا در مواجهه با اعمال فشارهای خارجی و تشدید انتقادهای داخلی وقت و انرژی بیشتری هم صرف می کنند. با این حال به نظر می رسد نسبت به یک مولفه مهم یعنی تشریح اقدامات و برنامه ها و طرح های خود چندان اهتمامی ندارند. رئیس جمهوری 5 دی ماه در جلسه هیات وزیران از تمام وزرا خواست برنامه کاری خود برای سال آینده را پیش از 22 بهمن اعلام کنند و از صدا و سیما و رسانه های جمعی نیز خواست در این زمینه با دولت همراهی کنند. روحانی تصریح کرد: «وزارتخانه ها باید برنامه های خود را توضیح دهند و برنامه های دولت در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان، گردشگری و یا قول وزارت دفاع برای کمک به صنعت خودروسازی به مردم گفته شود و مردم باید احساس امید و نشاط به آینده داشته باشند.»

با گذشت یک ماه از این خواسته روحانی که البته پیش از این هم همواره مورد تاکید رئیس جمهوری بوده، شاهد عملی شدن این تقاضا نبوده ایم. آنچه تشریح برنامه ها خوانده می شود تنها محدود شده به برنامه های رسمی و کاری وزرا یا اظهار نظرهای کوتاه آنها در حاشیه جلسه هیات دولت یا برنامه های کاری. در حقیقت آنچه مغفول مانده استفاده از ظرفیت رسانه ها برای ارتباط گیری بهتر با مردم و افکار عمومی است.

مشخصا روزنامه «ایران» بعد از سخنان مورد اشاره روحانی در جلسه هیات دولت، از 3 عضو کابینه که مرتبط با حوزه سیاسی هستند درخواست مصاحبه کرده که علی رغم پیگیری های متعدد هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. به این فهرست البته می توان موارد متعدد دیگری را نیز اضافه کرد که قبل از تاریخ یاد شده بود و آنها هم عمدتا بی پاسخ مانده است.

به هر روی به نظر می رسد وقتی رئیس جمهوری از ضرورت اصلاح ساختارها در کشور سخن می گوید، یا بر واگذاری اختیارات بیشتر به نمایندگان دولت در مناطق و استان ها تاکید دارد یا بر موفقیت های بین المللی ایران در حوزه حقوقی- سیاسی مانور می دهد و… می طلبد که وزرا، معاونان و مشاوران او نیز وارد میدان شده و زوایای مختلف این بحث ها را روشن کنند.