آرشیو دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۱۲
صفحه آخر
۱۲

در ماجرای هواوی سفیر کانادا به نفع چین نرمش نشان داد فورا برکنارشد

بعد از اظهارات سفیر کانادا در چین درباره مدیر بازداشتی هواوی که بوی حمایت از پکن را می داد، نخست وزیر کانادا فورا دستور برکناری وی را صادر کرد. مقامات کشورها اظهاراتی را که ذره ای علیه منافع ملی خود تشخیص دهند، تحمل نمی کنند!

سفیر کانادا در چین به دلیل اظهاراتی که درباره استرداد یکی از مدیران شرکت «هواوی» به آمریکا بیان کرده بود، فورا به دستور نخست وزیر کانادا برکنار شد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بامداد یکشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که «جان مک کالوم» سفیر این کشور در چین را اخراج کرده است اما دلیل آن را ذکر نکرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» این در حالی است که ترودو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود که به خاطر اظهارات مک کالوم قصد ندارد او را تعویض و جایگزین کند.

مک کالوم فقط گفته بود که «منگ وان ژو» مدیر مالی هواوی مدارک محکمی برای مخالفت با درخواست آمریکا جهت استرداد او به واشنگتن در اختیار دارد و پرونده موجود علیه او، پرونده ای ناقص است.

سخنگوی نخست وزیر کانادا نیز از پاسخ دادن به سوال رویترز درباره دلیل برکناری سفیر این کشور در چین امتناع ورزید. مقام های کانادا ماه گذشته میلادی «منگ» را به اتهام دور زدن تحریم های ایران بازداشت کردند.

چین نیز پس از این موضوع، 13 شهروند کانادایی را به دلایل مرتبط با «امنیت ملی» بازداشت کرد.مک کالوم شامگاه شنبه نیز گفته بود: «از نظر کانادا، اگر (آمریکا) از درخواست استرداد (منگ وانژو) منصرف شود، خیلی خوب خواهد شد.» اظهارنظرهای سفیر کانادا در چین با واکنش های تند برخی از قانونگذاران پارلمان کانادا نیز مواجه شد و آنها خواستار برکناری او شده بودند.

گفتنی است غالبا کشورهای دنیا مواضع و اظهاراتی را که ذره ای علیه منافع ملی شان تشخیص دهند، تحمل نمی کنند!