آرشیو دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۶
ایران زمین
۶

تصویب سند توسعه سیستان و بلوچستان در هیات دولت

سفر معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و دیگر مقامات عالی رتبه کشوری به سیستان و بلوچستان زمینه ساز تصویب سند توسعه استان توسط هیات دولت شد.

«احمدعلی موهبتی»، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سند هنوز به دستگاه های اجرایی ابلاغ نشده اما تصویب آن قطعا برای استان گره گشا خواهد بود.

وی افزود: در سفر جهانگیری به سیستان و بلوچستان پیشنهاد تخصیص یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی مطرح شد تا در 3 حوزه مهم آب آشامیدنی، بزرگراه و کریدور جنوب به شمال و راه آهن مشکلات سیستان و بلوچستان را رفع کند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: بزرگراه چابهار به زاهدان که از نیازهای اصلی بهره برداری از بندر شهید بهشتی است، از دهه 60 مورد تاکید دولت های مختلف بوده اما تاکنون برای آن ردیف بودجه وجود نداشت که در سفر معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد سال آینده برای این طرح مهم ردیف بودجه تصویب شود. همچنین در سند مصوب توسعه سیستان و بلوچستان 4هزار میلیارد تومان برای توسعه راه آهن تصویب شد که قطعا بستر مناسبی برای شتاب گرفتن توسعه این استان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طرح های دیگری مانند خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار نیز در این سند منظور شده که در صورت تحقق، تاثیر زیادی در افزایش سرمایه گذاری و توسعه صنایع مهم در این شهر بندری خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی دیگر از طرح های مورد توجه در سند توسعه استان طرح آبیاری 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله است که تاکنون برای آن 900 میلیون دلار هزینه شده، اما از آنجایی که صفر تا 100 نیازها در این طرح پیش بینی نشده بود در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی این موضوع تعریف و قرار شد تا پای بوته گیاه برای این پروژه طرح عملیاتی آماده شود.