آرشیو سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۱۳
اقتصادی
۴

یک مقام مسئول: 90 درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق است

دبیر انجمن لوازم آرایشی و بهداشتی ایران گفت: 90 درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و تقلبی وارد بازار می شود و باید تعرفه واردات افزایش یابد.

حمید مقیمی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار اظهارداشت: برای پایان سال هیچ کمبودی در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار نداریم. ضمن اینکه 90 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی بصورت قاچاق و تقلبی وارد بازار می شود.

وی افزود: برای جلوگیری و قطع قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی، تفاهم نامه ای با سازمان غذا و دارو به امضا رسید اما بی تفاوتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این تفاهم نامه را بی اثر کرد.

دبیر انجمن لوازم آرایشی و بهداشتی ایران گفت: باید تلاش شود تا انگیزه قاچاق کم شود. بدون شک مهم ترین انگیزه برای قاچاق سودآوری است و هر چه دیوار تعرفه ها بالاتر برود، سود قاچاق کمتر شده و ضرر تحمیل شده به کشور از این حوزه کاهش خواهد یافت.

گفتنی است، ایران جزء پنج کشور اول مصرف کننده مواد آرایشی و بهداشتی در جهان است. از این رو افراد سودجو، این اقلام را به دلیل ضعف نظارت دستگاه های مسئول از طریق مرزها وارد کشور می کنند به گونه ای که قسمت عمده ای از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در کشور تقلبی و قاچاق است این در حالی است که این محصولات ارتباط مستقیمی با سلامت مردم داشته و آسیب های زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد. لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت فله ای وارد کشور می شود. این محصولات در کشور بسته بندی و با برچسب های تقلبی به مردم عرضه می شود. قصور دستگاه های متولی در این رابطه به مشهود است. وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان غذا و دارو باید با همکاری هماهنگ نسبت به شناسنامه دار کردن تمامی کالاهای سلامت محور اقدام کنند تا سلامت مردم با استفاده از کالاهای تقلبی و قاچاق به خطر نیفتد.