آرشیو سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۷
جهان
۲۰
خاورمیانه

دفاع دوباره اردوغان از ایجاد مناطق امن در شمال سوریه

پونه مجلسی

ترکیه در تلاش است با ایجاد مناطق امنی در شمال سوریه، پناهجویان سوری ای را که به خاطر جنگ راهی ترکیه شده بودند، به خانه هایشان بازگرداند.به گزارش الجزیره، روز دوشنبه رجب طیب اردوغان در سخنرانی ای در استانبول گفت هم اکنون 300 هزار سوری زیر چتر نیروهای امنیتی راهی خانه های خود شده اند و انتظار دارد این رقم به میلیون ها نفر برسد. اکنون چهار میلیون سوری در ترکیه حضور دارند. اردوغان پیش از این گفته بود انتظار دارد پروژه ساخت نواحی امن طی ماه های آینده به سرانجام برسد درغیر این صورت بدون مشارکت کشورهای دیگر، مناطقی دفاعی ایجاد خواهد کرد.او در سخنرانی خود گفت که ایجاد این مناطق می تواند باعث افزایش امنیت سوری ها در برابر تروریست ها شود؛ منظور او از تروریست ها، نیروهای شبه نظامی کرد سوریه است که تحت حمایت امریکا قرار دارند و مناطقی را در مرز شمال شرقی سوریه در دست دارند.

پس از آنکه امریکا اعلام کرد درصدد خروج نیروهای خود از سوریه است، به ترکیه ماموریت داد که با داعش مبارزه کند و تتمه این گروه تروریستی را از این کشور بیرون براند. اما این ماموریت تازه، بیم تنگ تر شدن حلقه ترکیه اطراف کردهای سوریه را افزایش داده است.

از سوی دیگر، در پی برگزاری تظاهراتی اعتراض آمیز علیه آنکارا در یکی از مقرهای نظامی ترکیه در عراق، یکی از نیروهای امنیتی عراق کشته شد و وزارت خارجه این کشور در واکنش به آن سفیر ترکیه را احضار کرد. به گزارش اسپوتنیک، روز یکشنبه در پایگاه نظامی ترکیه در منطقه ای کردی در شمال عراق، صدها نفر در برابر آن تجمع کردند و با به آتش کشیدن تجهیزات و لاستیک های متعلق به ترکیه مراتب اعتراض خود را به حملات هوایی ترکیه نشان دادند. این حملات در یک هفته گذشته، باعث کشته شدن دست کم 6 نفر شده است.