آرشیو دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷، شماره ۳۳۴۲
جهان
۷

پنهان کاری ترامپ درباره جزئیات دیدارش با پوتین

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی جدید علیه رئیس جمهوری آمریکا نوشت که دونالد ترامپ در دو سال گذشته جزئیات گفت وگوهای رودرروی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از مقامات کابینه ایالات متحده پنهان کرده است. منابع آگاه به واشنگتن پست گفته اند هیچ جزئیات مکتوبی درباره پنج مورد مذاکره رودرروی ترامپ با پوتین حتی در میان مدارک محرمانه نیز وجود ندارد.

این روزنامه در ادامه به نقل از مقامات فعلی و پیشین دولت نوشت که ترامپ در سال 2017 پس از دیدار با پوتین در هامبورگ یادداشت های مترجم را از او گرفته است. به نوشته این روزنامه، این حرکت ترامپ زمانی فاش شد که یک مشاور کاخ سفید و یک مقام ارشد وزارت خارجه افزون بر یادداشت هایی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا، از این نشست در اختیار آنها گذاشته بود، از مترجم درخواست اطلاعات بیشتری کرده و خواستار دریافت یادداشت های او شده بودند.

واشنگتن پست در ادامه می نویسد: محدودیت های اعمال شده از سوی ترامپ بخشی از یک عملکرد گسترده به شمار می رود که ترامپ با توسل به آن، مکالمات و ارتباطات خود با پوتین را حتی از مقامات رده بالای دولت خود نیز مخفی کرده است. پس از انتشار این گزارش در نسخه آنلاین روزنامه واشنگتن پست، ترامپ شامگاه شنبه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با حمله لفظی به این روزنامه و صاحب امتیاز آن، تاکید کرد که هیچ اقدامی برای مخفی کردن دیدارهای خصوصی اش با پوتین انجام نداده است. ترامپ به فاکس نیوز گفت که در آن دیدار درباره مسائل مختلفی از جمله اسرائیل با پوتین گفت وگو کرده است. او بدون اشاره به جزئیات افزود: «هر کسی می توانست به این دیدار گوش کند».

دیدار ترامپ و پوتین در هامبورگ چند هفته پس از آن رخ داد که شماری از رسانه های آمریکایی از جمله واشنگتن پست گوشه ای از گفت وگوهای ترامپ با شماری از مقامات ارشد روسیه در کاخ سفید را منتشر کردند. ترامپ در این دیدار که در اتاق کار رئیس جمهور (اتاق بیضی شکل) برگزار شده بود، به مقام های روسی گفته اخراج جیمز کومی، رئیس اف بی آی، موجب «کاهش چشمگیر فشارها» شده است. به نوشته رسانه های آمریکایی، تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط احتمالی ترامپ با روسیه در مراحل نهایی است.