آرشیو دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷، شماره ۳۳۴۲
روزنامه
۱۲

گالری جهان

گاردین: میان من و مهاجران تفاوتی نیست

عکسی خندان از ماهرشالا علی، بازیگر آمریکایی، در صفحه یک روزنامه گاردین خودنمایی می کند. او امسال برای بازی در فیلم کتاب سبز برنده جایزه گلدن گلوب شده است. گاردین در گفت وگویی اختصاصی با او درباره موضوعات مختلف از جمله مهاجرت و جامعه مسلمانان در آمریکا حرف زده است. پاسخ ماهرشالا به این پرسش ها خواندنی است. او گفته فرقی میان من و آنهایی که از ورود به آمریکا منع شده اند، نیست. فقط من به خاطر شغلم (بازیگری) مورد تکریم و احترام قرار گرفته و جایزه دریافت کرده ام. ماهرشالا علی بازیگر مسلمان آمریکایی است که دستی هم در هنر موسیقی دارد. روزنامه گاردین در تیتر یک به رابطه میان سقط جنین و آلودگی هوا می پردازد. تیتر گاردین نتیجه تحقیقات و مطالعات بین المللی در برزیل، ایتالیا و مغولستان است. این تحقیقات می گویند در مناطقی که آلودگی هوا بیشتر است، خط سقط جنین هم افزایش پیدا می کند. در واقع آلودگی هوا، 16 درصد خطر سقط جنین را افزایش می دهد. نکته مهم در این تحقیقات تاثیر دی اکسید نیتروژن است. این ماده خطرناک در هوا تاثیر مستقیم بر سقط جنین زنان باردار دارد. اکسیدهای نیتروژنی اغلب حاصل سوخت خودروهای دیزلی است. در این تحقیق مشخص شده تاثیر دی اکسیدهای نیتروژنی روی جنین، درست مثل تاثیر دود سیگار است. همان میزان که زنان باردار سیگاری سلامت جنین را به خطر می اندازند، هوای آلوده به اکسیدهای نیتروژنی بر سلامت جنین تاثیر می گذارد.

نکته: صفحه یک گاردین به نسبت همیشه کم مطلب و بیشتر درگیر عکس است.

نشنال: خروج آمریکا از سوریه تغییر تاکتیک است

مایک پمپئو در ادامه سفرهای خاورمیانه ای خود راهی ابوظبی شده است. روزنامه نشنال در تیتر و عکس یک این اتفاق را پوشش داده است. وزیر خارجه آمریکا در دیدار و گفت وگو با شیخ محمد بن زائد، حاکم ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات، گفته خروج آمریکا از سوریه به معنی تغییر تاکتیک مبارزه این کشور با داعش است و نه به معنی دست کشیدن آمریکا از مبارزه با تروریسم. این ادعا در تیتر روزنامه نشنال به چشم می خورد. این روزنامه اماراتی در گزارشی مفصل نوشته وزیر خارجه آمریکا به همه کشورهایی که در منطقه به آنها سفر کرده، تضمین داده است آمریکا مقابل نفوذ ایران ایستادگی خواهد کرد. روزنامه نشنال در گزارشی دیگر به اتفاقات یمن اشاره می کند. تیتر گزارش خبر می دهد پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین حوثی منهدم شده است. گویا گروه ائتلاف یمن این پایگاه را شناسایی و منهدم کرده است. به گزارش نشنال، این پایگاه در جنوب استان لحاج قرار داشته است. چند روز پیش خبر رسید یکی از هواپیماهای بدون سرنشین در یکی از پایگاه های نظامی این کشور عملیاتی انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن چند سرباز و مقام عالی رتبه ارتش یمن شده است. دولت یمن ادعا کرد حوثی ها این عملیات را اجرا کره اند. بالاتر از لوگوی نشنال خبر راهیابی تیم های عراق و ایران به جمع 16 تیم در مرحله حذفی جام ملت های آسیا دیده می شود.

نکته: صفحه یک نشنال بیشتر از هر موضوعی متاثر از سفر پمپئو به ابوظبی است.

ایندیپندنت: در انفجار پاریس 3 نفر کشته شدند

ماموران آتش نشان پاریس برای خاموش کردن ساختمان یک نانوایی در مرکز پاریس دست به کار شده اند. روزنامه ایندیپندنت انگلیس با عکسی از این عملیات صفحه یک خود را آغاز کرده است. ایندیپندنت در توضیح این اتفاق نوشته نشت گاز در ساختمان نانوایی باعث انفجار شدید در مرکز پاریس شده است. در اثر این اتفاق سه نفر جان خود را از دست داده اند. این حادثه در حالی رخ داده که دور نهم از اعتراضات شهروندان پاریسی موسوم به جلیقه زردها هم آغاز شده است. پاریس روزهای پرماجرایی را پشت سر می گذارد. روزنامه ایندیپندنت در تیتر یک خود از رونق گرفتن بازار ایده برگزاری رفراندوم دوم یا همان کمپین «حرف آخر» در نزد عموم شهروندان انگلیسی خبر می دهد. این ایده را دارودسته حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین و شهردار لندن، صادق خان، راه انداخته اند. آنها می گویند حالا که به سمت وضعیت عدم توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا و هواداران برگزیت پیش می رویم، بهتر است برای همیشه برگزیت را فراموش و رفراندومی دوم به منظور روشن شدن تکلیف این پروژه برگزار کنیم. آنها به استناد نتایج نظرسنجی های عمومی معتقدند نظر بسیاری از هواداران برگزیت برگشته است. با این حساب، دیگر دوست ندارند از اتحادیه خارج شوند. پس فضا برای برگزاری رفراندوم دوم مهیاست. اما نخست وزیر که از قضا خودش مخالف برگزیت است، می گوید برگزاری رفراندوم بی احترامی به دموکراسی و زیرپاگذاشتن اصول آزادی در انگلیس است. وضعیت غریبی در انگلیس به وجود آمده است.

نکته: ایندیپندنت در صفحه یک به دیدار حساس تاتنهام و یونایتد در لیگ برتر جزیره نپرداخته است.

الشرق الاوسط: اعتراض فلسطینی ها به تقسیمات داخلی

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در تیتر یک خود خبر می دهد آمریکا از آرایش نظامی ترکیه در شرق سوریه رضایت دارد. این تیتر به معنی این است که اختلافات میان ترکیه و آمریکا در سوریه کاهش پیدا کرده و ایالات متحده از حضور نظامی ترکیه در شرق سوریه ناراضی نیست. وزیر خارجه آمریکا در تور خاورمیانه ای خود و در سفر به امارات به این موضوع اشاره کرده است. در متن این گزارش می خوانیم آمریکا اختلافات خود را با ترکیه بر سر کردهای سوریه به حداقل رسانده و پذیرفته که آنها اجازه دارند مقابل تهدیدها از خودشان دفاع کنند. چالش میان کردهای سوری و نظامیان ترکیه در شرق سوریه دردسر جدید دولت سوریه است. با خروج آمریکا از این منطقه این دردسر ابعاد گسترده ای به خود می گیرد. عکسی از مراسم استقبال اماراتی ها از وزیر خارجه آمریکا در ابوظبی در صفحه یک الشرق الاوسط دیده می شود. آقای پمپئو در این سفر همچنین از ضرورت روابط با دولت سعودی گفته است. او ادعا کرده رابطه با عربستان برای حفظ ثبات خاورمیانه ضروری است. گزارش دیگر در صفحه یک الشرق الاوسط درباره اعتراضات فلسطینی ها در رام الله و غزه نسبت به تقسیمات داخلی است. آنها با پرچم واحد فلسطین در کرانه باختری و غزه در تجمعات اخیر حاضر شده اند تا به رهبرانشان بگویند اختلافات داخلی را کنار بگذارید، فلسطین سرزمین یکپارچه است و تقسیم ناپذیر.

نکته: خبرهای خاورمیانه ای بخش اعظم صفحه یک روزنامه الشرق الاوسط را به خود اختصاص داده است.