آرشیو دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۱۸
شهرستان ها
۷

گلستان در تولید 15 محصول کشاورزی برتر کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: این استان طبق تولیدات سال زراعی 97 - 96 در تولید 15 محصول کشاورزی رتبه های اول تا چهارم کشور را دارد.

مختار مهاجر در نشست خبری اظهار داشت: این استان در تولید سویا با 60/3 درصد، خاویار با 56 درصد و دانه روغنی کلزا با 34 درصد از تولید کشور، دارنده رتبه اول است.

وی بیان کرد: گلستان در تولید گندم و گوشت مرغ هر کدام با 10 درصد، جو با 7/1 درصد و آفتابگردان با 23 درصد از تولید کشور در رتبه دوم، تولید پنبه با 12/6 درصد، توتون با 14/3 درصد، پیله تر ابریشم با 17درصد از تولید کشور در رتبه سوم، تولید شلتوک(برنج) با 10 درصد، هلو با 7/5 درصد، آلو قطره طلا با 5/8 درصد و خرمالو با 10 درصد از تولید کشور در رتبه چهارم و در تولید زیتون با 4/9 درصد از کل تولید کشور در رتبه ششم قرار دارد.

مهاجر افزود: در سال زراعی 97 - 96، تولیدات کشاورزی استان در حوزه های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به چهار میلیون و 983 هزار تن افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین گفت که از محل سفر رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت به استان در 24 و 25 دی امسال، 11 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای توسعه بخش کشاورزی تصویب شد.

وی افزود: از این اعتبار 6 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح زهکشی حدود 70 هزار هکتار زمین زراعی، 3 هزار و 550 میلیارد ریال در توافق های قبل از سفر برای بخش های زیرساختی و 2 هزار میلیارد ریال از محل مصوبه تفاهم نامه امضا شده وزیر جهادکشاورزی با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای لایروبی و مرمت آب بندان ها اختصاص داده شد.

مهاجر اضافه کرد: علاوه بر این 8 تفاهم نامه از جمله ایجاد 500 هکتار گلخانه با اعتبار 22 هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی، زهکشی 100 هکتار زمین زراعی شمال استان با اعتبار 15 هزار میلیارد ریال، ایجاد دو گاوداری 5 هزار راسی و یک گاوداری یک هزار راسی، ایجاد گلخانه 140 هکتاری با مشارکت ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) و کمیته امداد، تولید بذر گلخانه ای و ایجاد توتستان هزار هکتاری در اراضی شیب دار، کارخانه ابریشم کشی، خشک کن پیله تر و ریسندگی در این سفر امضا شد.

به گفته وی در شرایط فعلی کشاورزان گلستان 5 درصد کل تولید انواع محصولات کشاورزی کشور را برعهده دارند.