آرشیو سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۹۳
رسانه
۱۵
ایستگاه آموزش

سطوح مختلف سواد رسانه ای برای آموزش به مخاطبان

این مساله واضح است که هیچ کس یک شبه باسواد نمی شود و برای یادگیری مهارت هایی مانند رانندگی، فوتبال، آشپزی و… زمان لازم است و در این میان کسب مهارت های تخصصی تر از جمله سواد رسانه ای هم مبتنی بر آموزش و با گذرزمان صورت می گیرد.

سواد رسانه ای دامنه گسترده ای از دانش، مهارت و نگرش را شامل می شود تا در نهایت یک چارچوب کلی جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید پیام به اشکال مختلف از نسخه چاپی گرفته تا اینترنتی را در اختیار مردم بگذارد و بنابراین تمرکز روی این عرصه برنامه ریزی های دقیق را طلب می کند.

جامعه شناسان برای آنکه بتوانند اصول سواد رسانه ای را به بهترین شکل در اختیار مردم قرار دهند، موارد مربوط به آن را در چهار سطح تولید، تفکر نقادانه، تحلیل و دسترسی طبقه بندی کرده اند. در گام نخست برای تبیین سطوح مذکور فرستنده یا مولف پیام مورد توجه قرار می گیرد تا مشخص شود چه کسی پیام مورد نظر را تولید کرده است و گام دوم هدف و انگیزه ارسال پیام را بررسی می کند تا علت ارسال پیام مربوطه نمایان شود.

در مرحله بعد قالب و چارچوب پیام تحلیل می شود و بر اساس آن مشخص می شود در این پیام از چه فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است. مرحله بعد روی مخاطب یا گیرنده پیام تمرکز می کند و نحوه درک پیام مربوطه نمایان می شود. در مرحله پایانی محتوای پیام بررسی می شود تا مشخص شود در پیام ارائه شده کدام سبک زندگی، ارزش ها و نظریات جامعه شناسی حذف یا پررنگ شده است.

کارشناسان بر این باورند حجم اطلاعات وارد شده به ذهن، انسان هزاره سوم در طول یک روز از جمله خبرها، کتاب ها، تابلوهای تبلیغاتی، دیده ها، شنیده ها و… با تمام اطلاعات دریافتی یک انسان قرن هجدهمی برابری می کند و به همین خاطر سواد رسانه ای از مهم ترین ابزارهای زندگی روزمره در عصر حاضر محسوب می شود تا هر فرد بر اساس آن بتواند زندگی خود را ساماندهی کند.