آرشیو دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۱
ایران زمین
۲۰

دام سنگین زنده برزیلی و استرالیایی در راه سیستان و بلوچستان

زهره افشار

در حالی نخستین محموله وارداتی دام زنده سنگین از کشور پاکستان به سیستان و بلوچستان وارد شد که مردم از قیمت بالای گوشت در آستانه سال جدید نگران هستند.

اما مسئولان امیدوارند، با کنترل قاچاق دام زنده که با تغییرات نرخ ارز شدت گرفته و ادامه روند واردات دام زنده، قیمت گوشت قرمز کاهش یابد. با توجه به سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی سیستان و بلوچستان درسال های گذشته در بخش کشتارگاه صنعتی از چندی پیش این استان به عنوان مبدا ورود دام سنگین زنده تعیین شده است.

«احمد علی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «ایران» در این باره گفت: خوشبختانه وجود 14 کشتارگاه صنعتی دام در استان زیرساخت لازم برای واردات دام زنده از مبدا سیستان و بلوچستان به کشور را فراهم کرده که در این راستا آخر هفته گذشته نخستین محموله دام زنده از کشور پاکستان به استان رسید. وی افزود: قرارداد واردات ده ها هزار راس دام سنگین دیگر از کشورهای برزیل، استرالیا و حتی عمان منعقد شده که بزودی به سیستان و بلوچستان وارد خواهد شد. موهبتی به همه وارد کنندگان بخش خصوصی و نیمه دولتی وعده داد که همه امکانات در سیستان و بلوچستان برای واردات دام زنده مهیا است و استانداری نیز با تمام توان به آنها کمک خواهد کرد. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در استان علاوه بر 14 کشتارگاه صنعتی 40 مرکز بسته بندی گوشت نیز فعال است، تاکید کرد: مراکز قرنطینه استان روزانه قابلیت نگهداری حدود 40 هزار راس دام را دارد. موهبتی خاطرنشان کرد: دام های وارداتی به سیستان و بلوچستان پس از گذراندن دوره قرنطینه و اطمینان از سلامت گوشت آنها در کشتارگاه های استان ذبح یا به صورت یخ زده یا گرم و به صورت وکیوم تحویل ستاد تنظیم بازار می شود. وی با اشاره به نیاز 200هزار تنی کشور به واردات گوشت قرمز، تاکید کرد: سیستان و بلوچستان آمادگی دارد 50 هزار تن از این میزان را با توجه به بستر مناسب در استان فراهم کند.