آرشیو دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۱
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

سید محمد دهنوی (قاضی بازنشسته دادگاه تجدید نظر و وکیل پایه یک دادگستری)
دادخواست اعاده دادرسی

قاسم خان بابا تهرانی از تهران

چندی پیش وقتی با خودرو ام قصد داشتم از فرعی به اصلی بروم به دلیل ترافیک سنگین مجبور شدم دقایقی توقف کنم. در همین زمان خانمی که پشت من ایستاده بود شروع به بوق زدن کرد و در نهایت به خودرو ام کوبید و سپس با قفل فرمان به من حمله کرد و من هم برای اینکه به درگیری این خانم خاتمه دهم با پلیس تماس گرفتم.

وقتی ماموران رسیدند خانم با جو سازی سعی کرد مرا مقصر جلوه دهد که پلیس با ارائه برگه ای به ما گفت هرکسی شکایت دارد به دادسرا برود؛ این درحالی بود که خانم زودتر از من شکایت و دادیار پرونده هم بی آنکه صحبت های من را بشنود و اجازه دهد فیلم درگیری بازبینی شود من را متهم تشخیص داد و حتی به شکایت و اعتراض هایم ترتیب اثری نداد و در نهایت پرونده بدون حضور من در دادگاه کیفری 2 رسیدگی و برای من حکم قطعی صادر شد. حال سوالم اینجاست چطور می توانم برای اثبات حقانیتم تقاضای بازبینی دوربین و تحقیق از شاهدان کنم.

با تشکر.

پاسخ: چنانچه به موجب شکایت دیگران شخصی تحت تعقیب کیفری واقع و در تمام مراحل رسیدگی اعم از دادسرا و دادگاه بدوی مجرمیت و بزهکار بودن وی محرز و حکم به محکومیت و مجازات وی صادر و قطعی شود فقط از طریق دادخواست اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور از ناحیه محکوم علیه قابل رسیدگی مجدد خواهد بود و درخواست اعاده دادرسی می بایست مطابق ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری مطرح و به دلایل جدیدی که حاکی از بیگناهی محکوم علیه می باشد اشاره کند.

ارث فرزند حاصل از ازدواج اول

زهرا از کرج

از ازدواج اولم دارای پسری هستم. از شوهر دومم فرزندی ندارم می خواستم سوال کنم، اگر من زودتر از شوهر دومم فوت کنم آیا به پسرم ارثی می رسد یا خیر؟ همچنین اگر شوهر دومم زودتر از من فوت کند شرایط چگونه می شود؟

پاسخ: فرزندی که از شوهر اول است تحت هیچ شرایطی از شوهر دوم ارث نمی برد. چه مادر قبل از شوهر دوم یا بعد از فوت شوهر دوم فوت کند. البته زن از شوهر خود درصورتی که قبل از زن فوت کرده باشد ارث می برد.

اعتراض به تشخیص کارشناس بیمه

رجبیان از کرج

25 ماه پیش من و چند نفر دیگر در حالی که سوار بر خودروی مسافربری به سمت همدان می رفتیم تصادف کرده و من و همه سرنشینان بشدت مصدوم شدیم. این در حالی است که پس از شکایت ما پزشکی قانونی صدمات وارده بر بدنم را 104 درصد اعلام کرد که قاضی پرونده هم بر همین اساس برای من رای صادر کرد.

وقتی به شرکت بیمه مراجعه کردم، کارشناس بیمه فقط 64 درصد رای قاضی را قبول کرد. سوال این است که آیا بیمه می تواند از حکم قاضی سر باز زند یا خیر؟ همچنین اگر من 64 درصد را دریافت کنم و رضایت دهم، مجددا می توانم علیه بیمه به دیوان عدالت اداری شکایت کنم و 40 درصد باقیمانده دیه ام را دریافت کنم. با تشکر

پاسخ: به طور کلی در تصادفات یا هرگونه حادثه ای که به دیگران آسیب بدنی وارد می شود و مقصر و مسبب آن شخصی حقیقی است، مسئولیت جبران خسارات مالی و پرداخت دیه با شخص مقصر می باشد مگر اینکه به موجب قراردادی که با بیمه منعقد کرده، بیمه بخواهد تمام یا قسمتی از خسارات یا دیه را پرداخت کند که در این صورت شاکی و مصدوم می توانند نسبت به کسری و باقیمانده خسارات یا دیه دریافتی از بیمه به محکوم علیه مراجعه و در صورت امتناع به دادگاه صادر کننده حکم مراجعه ونسبت به اخذ خسارت محکوم علیه اقدام کند.

فسخ معامله و استرداد ثمن معامله

امیری- تهران

کارگر قطعه سازی هستم و چندی قبل یکی از دوستانم که صاحب یک مشاور املاک است پیشنهاد خرید یک مغازه را داد و گفت چون با صاحب مغازه آشنا هستم می توانم این مغازه را با قیمت مناسبی برایت خریداری کنم. او همچنین گفت برای اینکه صاحب مغازه متوجه نشود ابتدا مغازه را به نام خودم خریداری می کنم و سپس به نام شما می کنم.

بدین ترتیب او بدون اینکه اجازه دهد من استعلام های لازم را بگیرم، مغازه را معامله کرد و من هم حاصل 20 سال پس اندازم را به او دادم. اما وقتی معامله انجام شد بلافاصله به شهرداری رفتم که به من گفتند این ملک پارکینگ است و صاحب ملک تخلف کرده و مغازه باید تخریب شود. بدین ترتیب با زحمت زیاد صاحب مغازه را پیدا کردم که او اظهار کرد من را نمی شناسد و طرف معامله صاحب بنگاه بوده. اما وقتی از من شنید که قصد شکایت دارم بلافاصله گفت مغازه را به بنگاه دار بفروش و من هم از او پس می گیرم.

بدین ترتیب دوباره من با بنگاه دار وارد معامله شدم که او علاوه بر اینکه مغازه را با قیمت کمتری از من خرید دو عدد چک جهت خرید مغازه به من پرداخت کرد. حال سوالم اینجاست که اگر چک ها به موقع پاس نشود چکار باید انجام دهم و همچنین آیا می توانم از مشاور املاک به اتهام کلاهبرداری شکایت کنم یا خیر؟

با تشکر

پاسخ: اگر مورد معامله فاقد اوصافی باشد که خریدار شرط کرده یا به طور قانونی برای انتقال مورد معامله لازم و ضروری باشد خریدار می تواند با مراجعه به دادگاه فسخ معامله و استرداد ثمن معامله را درخواست نماید.

لیکن چنانچه خریدار و فروشنده مستقیما نسبت به ایجاد یا فسخ قرارداد توافق و تراضی کرده باشند طرح شکایت کیفری یا دعوی حقوقی نسبت به اصل قضیه قابلیت استماع نداشته و خریدار صرفا می تواند نسبت به وصول مطالبات خود از طریق چک های دریافتی اقدام کند و چنانچه منجر به برگشتی چک ها شود موضوع مشمول قانون صدور چک بلامحل خواهد بود.

خوانندگان گرامی می توانند پرسش های حقوقی خود را با شماره تلفن : 84711215 و یا ایمیل : iranghazaei@yahoo.com مطرح کنند.