آرشیو دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۲۷
حوادث
۱۰

عرضه سهمیه ای داروهای بیماران خاص برای جلوگیری از قاچاق و کمبود

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اختصاص ارز دولتی برای داروهای بیماران خاص گفت: برای جلوگیری از قاچاق معکوس این داروها و ایجاد کمبود، داروهای این بیماران به صورت سهمیه ای عرضه می شود.

به گزارش تسنیم، مهدی پیرصالحی با اشاره به اینکه وضعیت دارویی کشور در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کمبودها به حدود 22 قلم می رسد و وضعیت دارو در شرایط خوب قرار دارد.

پیرصالحی با تاکید بر حمایت سازمان غذا و دارو از تولید داخل، افزود: از شهریور ماه امسال، به داروهای دارای مشابه تولید داخل مجوز واردات داده نشده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر، واردات دارو و تجهیزات با ارز 4200 تومانی صورت می گیرد، بر همین اساس نگرانی هایی برای قاچاق معکوس این داروها وجود دارد که با تدابیر اندیشیده شده به منظور جلوگیری از سوءاستفاده ها، داروهای بیماران خاص همچون فرآورده های پلاسمایی ماهانه و به صورت سهمیه ای و براساس بیماران به استان ها اختصاص می یابد. معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: براساس برنامه سازمان در نظر نداریم که به هیچ داروخانه دولتی مجوز داده شود، البته منعی نیز برای فعالیت داروخانه های دولتی که از گذشته مجوز دارند، وجود ندارد، بنابراین پروانه جدیدی برای داروخانه های نهادهای دولتی صادر نمی کنیم؛ چراکه معتقدیم این داروخانه ها امکان رقابت را از بخش خصوصی می گیرند.