آرشیو سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۲
فناوری
۱۷
آن سوی خبر

پیش بینی تندباد دریایی در ژاپن با فناوری

توکیو قصد دارد پیش از آغاز بازی های المپیک 2020، با توسعه یک فناوری جدید، وقوع تندباد دریایی را نیم ساعت زودتر پیش بینی کرده و به اطلاع مردم برساند.

به گزارش «ایران آنلاین»، این فناوری جدید توسط موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن با همکاری دولت و سازمان های علمی توسعه پیدا کرده و از طریق رصد آب و هوای نامناسب، وقوع تندباد دریایی را پیش بینی می کند. این فناوری از یک نوع رادار تشخیص آب و هوا به منظور تخمین میزان بخار آب در سطح هوا بهره برده و در صورت وجود میزان زیادی از بخار آب که نشانه ای از باران های سیل آسا و تندبادهای دریایی است هشدار می دهد.

این فناوری با سیستم های هوشمند قادر به پخش امواج رادیویی بوده و در پیش بینی سریع و زودهنگام تندبادهای دریایی خوب عمل می کند. توسعه دهندگان این فناوری معتقدند رادار آب و هوایی جدید نیم ساعت زودتر وقوع بارش های سیل آسا را پیش بینی کرده و هشدارهای لازم را صادر می کند. این سیستم به دلیل وجود آنتن های تخت، امواج رادیویی را در محدوده وسیع تری منتشر کرده و در مقایسه با آنتن های کاسه ای که در رادارهای معمولی استفاده می شود عملکرد قوی تری دارد.

این فناوری با بهره گیری از آنتن های تخت، امواج رادیویی را دریافت کرده و با دقت لازم میزان بخار آب موجود در سطح هوا را اندازه گیری می کند.

اولین آزمایش ها برای توسعه این فناوری سال گذشته در ژاپن کلید خورد. این کشور قصد دارد این فناوری را تا آغاز بازی های المپیک 2020 راه اندازی کرده و با توسعه آن علاوه بر تضمین کیفیت بازی ها، جان و مال مردم را نجات دهد.

یکی از مقامات رسمی این کشور می گوید: در تلاش هستیم تا این فناوری را که به طور مستقیم با زندگی تک تک مردم ارتباط دارد در اسرع وقت توسعه داده و کیفیت زندگی مردم را در حد مطلوبی افزایش دهیم. گفتنی است ژاپن به دلیل همجواری با دریا تندبادها و سیلاب های بسیاری را در طول تاریخ تجربه کرده است. آخرین تندباد عظیم این کشور جان چندین نفر را گرفته و فرودگاه این کشور را مملو از سیلاب و آب گرفتگی کرد.