آرشیو چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۴۵۵۱
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

بودجه و بورس

شهاب الدین رحیمی

سند مالی سالانه دولت طی ماه های گذشته در قالب لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شد تا کمیسیون های تخصصی بتوانند در فرصت کافی بودجه سال 1398 را بررسی کنند.

کلیات لایحه در روز یکشنبه به تصویب مجلس رسید و پس از این نمایندگان مجلس باید بخش های مختلف آن را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهند و اصلاحات لازم را در صورت تصویب نمایندگان در قانون بودجه بگنجانند. بودجه دولت در اقتصاد ایران به دلایلی چون سهم بزرگ دولت در اقتصاد و مداخله این نهاد در جزء جزء بخش های مختلف اقتصادی بر بازار سرمایه نیز تاثیرات مهمی دارد. مهم ترین تاثیر بودجه بر بخش های مختلف اقتصاد ایران را در وهله اول می توان در تاثیرگذاری بر شاخص های اقتصاد کلان دید. رشد اقتصادی و تورم مهم ترین شاخص هایی هستند که انتظارات را در بازار سرمایه شدیدا تحت تاثیر قرار می دهند و سند مالی دولت علامت دهی مهمی برای فعالان اقتصادی دارد. انبساطی یا انقباضی بودن بودجه می تواند انتظارات فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه را تغییر دهد.

از سوی دیگر در شرایط تحریم نفتی انتظارات دولت از فروش دارایی های سرمایه ای که مهم ترین آن در حال حاضر نفت است، نشان دهنده شرایط مالی دولت در سال آینده خواهد بود. طبق پیش بینی های دولت در لایحه بودجه 1398 روزانه 5/ 1 میلیون بشکه نفت به متوسط قیمت هر بشکه 54 دلار صادر خواهد شد؛ اما برخی فعالان اقتصادی از پیش بینی حاضر نگران هستند و امکان تحقق این پیش بینی را با توجه افزایش فشارهای خارجی از سوی دولت ترامپ، سخت ارزیابی می کنند. کارشناسان در این پرونده باشگاه اقتصاددانان به بررسی آثار احتمالی بودجه 1398 بر بازار سرمایه پرداخته و اصلاحات لازم را برای اثرگذاری مثبت بودجه بر بازار سرمایه، بیان کرده اند.