آرشیو پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۴
اقتصادی
۴
بازار نفت

کاهش قیمت نفت در نتیجه افزایش فروش ایران

آمارهای منابع ثانویه از ردیابی تانکرها و داده های صنعتی نشان می دهد که با وجود تحریم های یکجانبه امریکا، صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی (فوریه) با رسیدن به میانگین یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز بیش از سطح انتظارات و پیش بینی ها بوده است. این خبر رویترز روز گذشته بر بازار نفت اثر گذاشت و قیمت نفت را با نیم دلار کاهش به کانال 65 دلار برای هر بشکه بازگرداند.

در همین حال افزایش تولید نفت امریکا و احتمال کند شدن رشد اقتصاد جهانی نیز موجب تضعیف تلاش های اوپک و متحدانش برای برقراری توازن در بازار نفت شده است. البته بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا در یادداشتی نوشت: «تولید نفت عربستان پایین آمده است… و اکنون فرض ما این است که این کشور در سه ماهه نخست امسال کمتر از 10.31 میلیون بشکه ای که در توافق روز 7 دسامبر با اوپک و متحدانش متعهد شده بود نفت تولید خواهد کرد.»

این بانک فرانسوی از این کاهش ها نتیجه گرفته که قیمت نفت در سه ماهه سوم امسال رشد خواهد داشت و قیمت نفت متوسط دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت در این بازه زمانی به ترتیب 73 و 66 دلار خواهد بود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در زمان تنظیم این گزارش 65 دلار و 92 سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز 55 دلار و 84 سنت بود.