آرشیو پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۴
ایران جمعه: کافه جمعه
۱۳
قاب

آثار هفتمین بی ینال مجسمه سازی بعد از یک سال در قالب کتاب منعکس شد

تلاشی برای ترغیب عمومی به هنر مجسمه سازی

عباس مشهدی زاده (نقاش و مجسمه ساز)

آثار هفتمین بی ینال مجسمه سازی که سال گذشته برگزار شد، بهمن ماه امسال با یک سال تاخیر در قاب یک کتاب منعکس شد. اگرچه جا داشت که این اثر همان موقع و همزمان با خود رویداد ارائه شود اما چاپ آن بعد از یک سال هم خالی از فایده نیست. آنچه در این کتاب مشهود است، بازتاب متناسبی است که از بی ینال هفتم ارائه کرده. به این معنا که توانسته مهم ترین جنبه آن رویداد فرهنگی را در قالب کتاب منعکس کند. مجسمه همیشه در رده هنرهای تجسمی قرار گرفته و صفت تجسمی که اگرچه صفت بی مسمایی هم نیست اما این هنر را بیشتر به عنوان هنری که با عین سر و کار دارد، می شناساند. در حالی که مجسمه سازی خالی از بار ذهنی نیست و یک مجسمه همان قدر که یک پدیده دیداری است، وضعیت ذهنی هنرمند مجسمه ساز را هم در خود دارد. کار خوبی که در بی ینال هفتم انجام شد، نگاه متفاوتی بود که پشت این رویداد هنری بود و این تفاوت را شما در عنوان آن نیز می بینید. وقتی عنوان رویداد «وضعیت» باشد، نشان می دهد که تصور از آن فراتر از جنبه عینی مجسمه سازی است. این اهمیت دادن به ذهن ویژگی مهم بی ینال هفتم بود. کتاب بی ینال هفتم هم از این نظر کتاب متفاوتی است.اگرچه کتاب بنا به طبیعت خود مجسمه ها را در چاپ دو بعدی در معرض دید مخاطب خود قرار می دهد اما به نظرم در قالب همین امکان دوبعدی هم توانست تا حد زیادی حق مطلب را ادا کند. به هر حال عکس هایی که از مجسمه ها گرفته شده، یا از طرف خود هنرمندان بوده یا دست کم با تایید آنها در قالب کتاب بی ینال هفتم منتشر شده است. ضمن اینکه خود هنرمندان هم در کتاب در قالب توضیحاتی بی واسطه در مورد کارشان با مخاطب سخن گفته اند.

مزیت دیگری که کتاب بی ینال هفتم دارد این است که می تواند مخاطب علاقه مند و نه لزوما متخصص را به دنیای تخصصی مجسمه سازی نزدیک و او را به جدی تر گرفتن هنرهای تجسمی نزدیک کند. این نوع کارها در تمام دنیا برای کاهش فاصله مردم با هنرهای تجسمی انجام می شود. کشور ما هم به این نوع کارها که به نوعی در حکم آشنا کردن مردم با هنرهای تجسمی است، نیاز دارد. چراکه ما مردم ایران در زمینه هایی چون شعر و ادبیات، موسیقی، هنرهای نمایشی و… آشنایی های نسبی داریم اما در حوزه فرهنگ بصری قوی نیستیم. نهایت آشنایی مردم ما در این زمینه بر می گردد به قالی ها و زیورآلاتی چون گوشواره ها، گردنبندها و… در حالی که معماری ما چه قبل و چه بعد از اسلام حرف های زیادی برای گفتن دارد .