آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۴۲۹۹
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

یونانیان

زندگی شخصی یونانی ها می تواند بازگوکننده تاریخ و جامعه وسیع تر باشد. در «تاریخ یونان باستان» پنجاه زندگینامه از این دست بررسی می شود. این زندگینامه ها همچنین به دو مضمون مهم می پردازند که در این کتاب محوری است؛ پدید آمدن تاریخ نگاری و زندگینامه نویسی. یونانیان کهن در هر دو پیشگام بودند و اگر بگوییم آگاهی در حال توسعه از هر کدام به طریقی کمک کرد تا بسیاری از یونانیان زندگی خود را پیش برند و تاریخ شان را شکل بدهند، چندان اغراق نخواهد بود.دیوید استاتارد زندگی و حیات کسانی را که دنیای یونان را تغییر دادند در روایتی پیوسته به هم می بافد، از اولین فرمانروایان جبار، پیسیستراتوس و پولوکراتس تا بلواهای دموکراسی در دوران کلئیستنس و ظهور مقدونیه در دوران فیلیپ دوم و اسکندر کبیر و سرانجام انحطاط دنیای یونانی با ظاهر شدن روم.این کتاب خواننده را با خود همراه می کند و از سیسیل به افغانستان و از مقدونیه به اسکندریه می برد و با کندوکاو در دنیای ریاضیات و جغرافیا، سخنوری و تاریخ نگاری، نقاشی و مجسمه سازی، بررسی روایات تاریخی و سری و آثار شاعران و نمایشنامه نویسان و… تصویری زنده از حیات در تمامی صحنه های دنیای یونان باستان ارایه می کند.

مقام معنوی امام علی(ع)

رضا شاه کاظمی اسلام پژوه معاصر ایرانی-پاکستانی است. وی در لندن متولد شده و مدرک لیسانس و فوق لیسانس روابط بین الملل و علوم سیاسی را از دانشگاه های اکستر و ساسکس انگلستان و دکترای مطالعات تطبیقی ادیان را از دانشگاه کنت اخذ کرده است. تخصص وی در حوزه مطالعات عرفان اسلامی، تصوف، تشیع و تاریخ اسلام است. شاه کاظمی در موسسه مطالعات اسماعیلی در لندن کار می کند. شاه کاظمی بنیانگذار و مدیر «سازمان گزارش جهانی اسلام»، در انگلستان نیز هست. کتاب «عدالت و ذکر» در واقع درآمدی بر مقام معنوی امام علی(ع) است که با ترجمه روان فریدون بدره ای توسط انتشارات «فرزان روز» در سال 94 برای سومین بار منتشر شد و همچنان در دسترس علاقه مندان به تاریخ اسلام و تشیع قرار دارد.

کم و کیف توسعه پایدار

«توسعه درون زای منطقه ای: رهبری و نهادها» درباره نقش رهبری و نهادها در توسعه اقتصادی منطقه ای است. از مهم ترین اهداف بلندمدت توسعه اقتصادی منطقه ای درونی کردن فرآیندی است که متضمن دستیابی به توسعه پایدار است. چنین فرآیندی در رابطه با توسعه، به رهیافت راهبردی مبتکرانه در برابر رهیافت منفعل و ممکن ساختن آن نیاز دارد تا بتواند ریسک انطباق با شرایط متغیر را مدیریت کند. این کتاب نوشته رابرت استیمسون، راجر آر. استاو با همکاری ماریا سالازار نوشته شده است. محمدحسین شریف زادگان و بهزاد ملک پوراصل آن را به فارسی برگردانده و انتشارات نی اقدام به انتشارش کرده است.

هخامنشیان بر مبنای روایت ایرانی

«هخامنشیان بر مبنای مدارک ایران شرقی» اثری تحلیلی در تاریخ هخامنشیان است که می تواند در کنار کتاب های مرجع دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. این کتاب به جای تمرکز بر روایت یونانی، کتاب مقدس، مصری و بابلی، بر داده های کتیبه های سه زبانی هخامنشیان تکیه کرده است.

این کتاب همچنین دربر دارنده شرح تحلیلی مفصل و جدیدی درباره تسلسل وقایع در کتیبه بیستون است.

«هخامنشیان بر مبنای مدارک ایران شرقی» نوشته ویلم فاگل سانگ با ترجمه خشایار بهاری توسط انتشارات «فرزان روز» به تازگی منتشر شده و در دسترس علاقه مندان تاریخ باستان ایران قرار دارد.