آرشیو دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۷
ایران زمین
۲۰

پایان فاز اول مبارزه با ملخ های مهاجر صحرایی در استان های جنوبی

امیرعباس بکایی

بیش از 20 روز از هجوم ملخ های مهاجرصحرایی به استان های جنوبی کشور می گذرد و مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور می گویند، توانسته اند کانون هجوم ملخ ها را در بسیاری از استان ها کنترل و مهار کنند.

«سید محمد رضا میر» سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با «ایران» تاکید کرد: خوشبختانه فاز اول مبارزه با هجوم ملخ های مهاجر صحرایی با موفقیت نسبی به پایان رسیده و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم و کشاورزان وجود ندارد، چرا که خوشبختانه این ملخ ها تاکنون هیچ خسارتی به مزارع وارد نکرده اند.

وی البته این را هم افزود که در چند روز گذشته طغیان ملخ ها در 3شهرستان هرمزگان وجود داشته که مسئولان استانی مجبور به سمپاشی هوایی برای سرکوب این کانون ها شده اند. در فاز اول این مبارزه که بخوبی به پایان رسید سعی شد، با مبارزه با ملخ های بالغ از تخمگذاری آنها جلوگیری شود. برای مبارزه با ملخ ها نخست سمپاشی از طریق سمپاش تراکتوری و وانتی صورت می گیرد و در جاهای سخت گذر یا در صورت افزایش تعداد ملخ ها در واحد سطح سمپاشی هوایی در دستور کار قرار می گیرد. رضا میر تصریح کرد: با پایان فاز اول کنترل هجوم ملخ ها، فاز دوم این مبارزه در فروردین ماه سال جدید کلید خواهد خورد تا از ورود ملخ ها به مزارع جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: همه استان ها 24ساعته در این خصوص پایش می شود و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور تا خرداد ماه سال 98 و تا کنترل کامل هجوم ملخ ها در همه استان ها در حال آماده باش کامل هستند.

این مسئول سازمان حفظ نباتات از ساکنان استان های جنوبی و جنوب غربی کشور خواست، در صورت مشاهده گله ملخ ها مراتب را به سازمان های جهاد کشاورزی استان های محل سکونت خود اطلاع دهند.