آرشیو دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۷
ایران زمین
۲۰
روی خط خبر

راه آهن قزوین - رشت آماده سفرهای نوروزی

با افتتاح و بهره برداری از طرح ملی خط آهن قزوین - رشت در اواسط اسفندماه با حضور«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهوری، مسافران می توانند برای سفرهای نوروزی امسال خود از این خط ریلی بهره مند شوند.

«جواد حق لطفی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت و گو با ایرنا، افزود: این پروژه به طول 165 کیلومتر، دارای 8 ایستگاه، 28 کیلومتر تونل و 9کیلومتر پل بوده و برای انجام آن 22 میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: 50 درصد این مسیر ریلی در دشت، 10 درصد آن در تپه و 40 درصد نیز در مناطق کوهستانی واقع شده و پیشروی مسیر یاد شده از رشت به سمت بندرانزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد.

حق لطفی یادآور شد: این خط ریلی از محل سیاه چشمه واقع در مسیر قزوین - تاکستان، مسیر خود را به سمت کوهین به طول 30 کیلومتر و در یک خط ادامه داده و از کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر نیز 2 خطه است.

وی اضافه کرد: ایستگاه های واقع شده در طول مسیر با پیشرفت 98 درصدی روبه رو بوده و محوطه ایستگاه رشت نیز به پایان رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه محل عبور قطار در این مسیر از کوهستان های سخت گذر و دارای جغرافیایی خاص است، خاطرنشان کرد: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده و قابلیت جا به جایی یک میلیون مسافر در سال را دارد.

وی سرعت قطارهای باری این مسیر را 120 کیلومتر بر ساعت دانست و گفت: ظرفیت حمل و جا به جایی کالا نیز در این مسیر 6 میلیون تن در سال خواهد بود. برای انجام این پروژه 18 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش کنونی آن نیز بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.