آرشیو دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۷
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

ازکار افتادگی

محمد علی کسبه - اهواز: به دلیل حادثه ای که در سال 89 در محل کارم اتفاق افتاد دچار تشنج می شوم به طوری که تحت هیچ شرایطی نمی توانم از خانه بیرون بروم. این در حالی است که پس از به هوش آمدنم از کار اخراج شدم و تامین اجتماعی هم فقط 6 ماه حقوقم را که حدود 400 هزار تومان بود و همه آن نیز هزینه دارو و دکترم شد پرداخت کرد و از آن زمان به بعد هرچه دنبال از کار افتادگی رفتم تامین اجتماعی قبول نکرد. می خواستم ببینم چطور می توانم از بیمه از کار افتادگی استفاده کنم.

پاسخ: در ابتدا خوب بود زمان بیمه خود را هم اعلام می کردید چرا که در وهله اول جهت بهره مندی از این بیمه باید طبق ماده 75 قانون تامین اجتماعی، 10سال قبل از وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا ابتلا به بیماری (تاریخ شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی) حداقل حق بیمه یک سال کار را که متضمن حق بیمه 90 روز کار ظرف یک سال است قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی پرداخت کرده باشید و دیگر آنکه جهت استفاده از بیمه ازکارافتادگی طبق ماده 70 قانون تامین اجتماعی، مرجع تشخیص ازکارافتادگی کمیسیون های پزشکی مذکور در ماده 91 قانون است.

فقدان مدارک سجلی

احمدی- از شیراز: چندی پیش شوهرم بعد از 45 سال زندگی مشترک فوت کرد و حالا هم برای تقسیم ارثیه فهمیدم که عقدنامه ام را گم کرده ام و نمی دانم در کدام دفتر اسناد رسمی عقد کردم و حتی مهریه ام به چه میزان است. می خواستم راهنمایی کنید که چگونه می توانم به عقدنامه ام دسترسی پیدا کنم؟ با تشکر

پاسخ:با در دست داشتن مدارک سجلی به اداره ثبت احوال محل سکونت و ازدواج مراجعه کرده و اطلاعات دفترخانه محل انعقاد عقد به شما داده می شود در صورت تعطیلی یا بسته شدن دفترخانه، حتما یک کفیل خواهد داشت و شما باید آدرس کفیل آن دفترخانه را پیدا کرده و برای گرفتن رونوشت سند ازدواج خود به آنجا مراجعه کنید.

تحویل ملک موروثی متوفی

زاهدی از تهران: همسرم نظامی بود و اوایل امسال به دلیل بیماری فوت کرد. من هم کارهای قانونی انحصار وراثت و مالیات بر ارث و قیمومت دو فرزند کوچکم را انجام دادم. این درحالی است که همسرم در زمان حیاتش عضو تعاونی مسکن محل خدمتش بود و برای تحویل آپارتمان 102 متری تمام اقساطش را پرداخت کرد ، با وجود اینکه من و فرزندانم وارث قانونی این آپارتمان هستیم رئیس هیات مدیره از تحویل کلید سرباز زده و گفت باید یک چک و تعهد نامه به ما بدهی. حال می خواستم ببینم این کار هیات مدیره قانونی است یا خیر؟پاسخ: با توجه به مفاد قرارداد در صورتی که نسبت به افزایش مبلغ توافقی صورت نگرفته باشد گرفتن مبلغی مازاد ثمن خلاف قرارداد خواهد بود. و در خصوص اقدام هیات مدیره با توجه به اینکه شما یکی از وراث متوفی به حساب می آیید و از نظرهیات مدیره احراز مالکیت و تحویل ملک به شما منوط به اعلام نظر مقام قضایی است از این رو شما بایستی طبق قیم نامه به انضمام نامه فروش و مبایعه نامه تقاضای تحویل سهم الارث خودتان و فرزندان تحت سرپرستی تان را از دادستان محل سکونت بخواهید و پس از درخواست دادستان دستور تحویل ملک را در صورت نبود حاجب یا بدهی متوفی که سبب توقیف ملک نشده باشد صادر می کند.

خوانندگان گرامی می توانند پرسش های حقوقی خود را با شماره تلفن : 84711215و یا ایمیل : iranghazaei@yahoo.com مطرح کنند.