آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۹
فناوری
۱۷
فناورانه

تشخیص سلامت مواد غذایی با برچسب بی سیم

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با بهره گیری از هوش مصنوعی برچسب های بی سیمی طراحی و ساخته اند که قادر به شناسایی سلامت غذا و نوشیدنی ها بوده و در صورت وجود هرگونه مواد مضر یا آلودگی هشدار می دهد.

به گزارش ایران آنلاین، امروزه آمار مرگ و میر ناشی از عدم تشخیص سلامت مواد غذایی در حال افزایش بوده و همه ساله تعداد قابل توجهی از افراد به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم کشته شده یا مدت زیادی در بیمارستان بستری شدند. برای حل این مشکل محققان موسسه ماساچوست دست به کار شده و با ابداع برچسب های هوشمند کنترل مستقیم بر وجود آلودگی در انواع مواد غذایی را برای کاربران بسیار آسان کرده است.

این برچسب های بی سیم دارای سنسور خاص، کوچک و بسیار دقیقی است که به کمک هوش مصنوعی سلامت مواد غذایی را کنترل کرده و در صورت وجود هرگونه ماده مضری هشدار می دهد.

این سنسور انواع میکروب ها در محصولات غذایی، وجود سرب یا جیوه در آب و همچنین آلودگی در الکل یا شیر را تشخیص می دهد. به گفته دانشمندان MIT این فناوری سیستم ایمنی مواد غذایی را متحول کرده و سلامت مواد غذایی را در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاع کاربر می رساند. این سیستم جدید کاربران را قادر می سازد تا مواد غذایی را در فروشگاه های مواد غذایی، بازار کشاورزان، رستوران ها و خانه ها آزمایش کرده و پس از احراز سلامت آن را مصرف کنند.

به محض وجود هرگونه آلودگی یا ماده مضر در هر نوع ماده غذایی، این سیستم هشدار داده و علاوه بر ارسال پیام به کاربر به تولید کننده محصول و حتی سازمان های ایمنی به منظور هشدارهای احتمالی زودهنگام و گسترده نیز پیام هشداری ارسال می شود. محققان پروژه حاضر در حال توسعه فناوری های جانبی از جمله تشخیص میزان کالری یا شکر اضافی در مواد غذایی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت و آلرژی های غذایی بوده و امیدوارند این فناوری طی سه تا پنج سال آینده در دسترس عموم کاربران قرار گیرد.