آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۳۵
اقتصادی
۴

وزیر جهاد کشاورزی: افزایش قیمت گوشت قرمز غیرقابل قبول است

وزیر جهاد کشاورزی تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز را نادرست اعلام کرد و گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز غیرقابل قبول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی در جلسه ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت گوشت قرمز را با توجه به میزان افزایش هزینه های تولید این محصول غیرمنطقی دانست و اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز غیرقابل قبول است و ارتباطی نیز به حجم واردات ندارد، همچنین اینکه می گویند قاچاق باعث افزایش قیمت شده درست نیست، چرا که 58 میلیون دام سبک تولید می شود، در حالی که حجم قاچاق حدود یک میلیون راس است و این مقدار نمی تواند نقش آنچنانی در قیمت ها داشته باشد.

وی درباره مشکلات در توزیع گوشت گفت: زمانی که تفاوت قیمت بین گوشت توزیعی و بازار وجود دارد و توزیع هم به صورت محدود باشد، این مشکلات رخ می دهد که برخی برای رفع آن پیشنهاد توزیع کوپن دادند که رد شد و اکنون نیز توزیع هدفمند گوشت ضرورت دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انتقادات به ترخیص نشدن گوشت در بنادر افزود: در هفته گذشته 116 کانتینر از بنادر ترخیص و 170 کانتینر جدید نیز وارد شد و این طور نیست که تعدادی کانتینر به طور ثابت در بندر مانده باشد.حجتی در عین حال ادامه داد: در این بین، 550 کانتینر به دلیل مشکلات تامین ارز در بنادر مانده است که با اقدامات صورت گرفته مشکل 250 کانتینر آن حل شد.

وی تاکید کرد: ادعای انحصار در واردات گوشت در حالی مطرح می شود که 97 شرکت گوشت گوساله و 170 شرکت گوشت گوسفندی وارد کشور کرده اند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ گفت: برخی مطرح می کنند که قیمت کالاهایی که ارز چهار هزار و 200 تومانی می گیرند، به جامعه هدف اصابت نکرده و گران به دست آنها می رسد در حالی که قیمت ذرت بیش از 60 درصد رشد داشته، هزینه حمل ونقل نیز از 80 تومانی برای هر کیلو گوشت به 250 تومان رسیده و هزینه انتقال ارز هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.