آرشیو شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۳
صفحه آخر
۱۲

تظاهرات گسترده در الجزایرعلیه کاندیداتوری بوتفلیقه

تنش ها در الجزایر در فاصله کمتر از دوماه مانده به انتخابات همچنان ادامه دارد. مردم الجزایر با حضورگسترده در «تظاهرات سرنوشت» روز جمعه مخالفت خود را با حضور بوتفلیقه برای پنچمین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

سرویس خارجی- بر اساس گزارش های منتشر شده، وضعیت جسمانی «عبدالعزیز بوتفلیقه» تنها پس از چند روز مجددا وخیم شده، اطرافیان رئیس جمهور الجزایر مجبور شدند تا وی را برای چندمین بار به «ژنو» پایتخت سوئیس بفرستند. کانون های اجتماعی و احزاب فعال در الجزایر به این اتفاق واکنش تندی نشان دادند. ناراحتی افکار عمومی به خاطر این است که بوتفلیقه علی رغم وضعیت جسمانی بسیار بحرانی همچنان اصرار بر شرکت در انتخابات را دارد.

هفته گذشته نقاط مختلف کشور، از جمله پایتخت عرصه حضور گسترده مخالفان و معترضان بود. آنها با در دست داشتن دست نوشته هایی نسبت به حضور بوتفلیقه برای پنچمین بار متوالی در انتخابات اعتراض کردند.

روز پنجشنبه کانون وکلای الجزایر تظاهراتی را برگزار کردند. از ساعت ها پیش جنبشی در فضای مجازی ایجاد شده که برگزاری تظاهرات 20 میلیونی را در روز جمعه درخواست کرده بود.

شنیده ها حاکی است هزاران نفر پس از اقامه نماز جمعه در تظاهرات علیه بوتفلیقه شرکت کرده اند. به نظر می رسد این تظاهرات، مسیر سیاسی کشور را تغییر دهد و برگزاری انتخابات 29 فروردین را با تاخیر مواجه کند. پلیس الجزایر به منظور کنترل بهتر اوضاع ایستگاه های مترو و قطار را به حالت تعطیل درآورده است.

پیش از برگزاری تظاهرات روز جمعه که مردم الجزایر آن را «تظاهرات سرنوشت» نامیدند، «سازمان ملی رزمندگان» در اقدامی عجیب از تظاهرات مسالمت آمیز مردم الجزایر حمایت کرد و آن را مشروع خواند. «عبدالعزیز بوتفلیقه» خود عضو حزب «سازمان ملی رزمندگان» است. این موضع گیری اختلافات درون حزبی طیف حاکم را برملا کرد.

بوتفلیقه پیش از این و برای آرام کردن افکار عمومی اعلام کرده بود که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات 29 فروردین، اصلاحات سیاسی از جمله تغییر قانون اساسی را آغاز خواهد کرد.

ارتش لیبی هم در واکنش به گسترده شدن دامنه اعتراضات تضمین کرده که اجازه نخواهد داد که کشور به نا آرامی ها و آشوب های گذشته بازگردد.