آرشیو شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۳
شهرستان ها
۷

پایان سالها بی سوادی بچه های «مودو» با انتقال کانکس

اهواز- خبرنگار کیهان: ساکنین «دره مودو» از توابع شهرستان دزفول سالهاست که از نعمت سواد و دانش به خاطر عدم برخورداری از مدرسه بی بهره اند.

دره مودو مجموعه ای از 8-7 روستا است؛ نزدیک ترین راه به این روستاهای صعب العبور از مسیر لالی در شهرستان مسجد سلیمان است که 8 ساعت با خودرو و 36 ساعت پیاده روی دارد.

35 کودک در این روستا بی سوادند به رغم تلاش زیاد آموزگاری که برای تدریس به این روستا رفته و یک فرد خیر نیزکه هزینه خرید یک کانکس حدود 13 میلیون تومانی بود برای استقرار دانش آموزان را پرداخت کرد اما انتقال کانکس قریب یک سال است با مشکل مواجه شده است.

فردی که به همراه همسرش در امور خیرخواهانه فعالیت دارد گفت: فروردین ماه سال جاری برای پیگیری انتقال کانکس به استانداری مراجعه کردم که ابتدا اصلا نمی دانستند این منطقه کجا واقع شده و وقتی مستندات و نقشه ها را نشان دادم متوجه موضوع شدند و ما را به هلال احمر ارجاع دادند.

وقتی شنیدیم کانکس را در مناطق صعب العبور ایذه با بالگرد جابه جا کرده اند برای پیگیری موضوع و انتقال کانکس مدرسه به دره مودو مراجعه کردیم که البته با تمسخر با موضوع برخورد کردند و گفتند «کی به شما هلی کوپتر میده؟ کرایه اش ساعتی 17 میلیون تومنه و می تونید پول بدید کرایه کنید.

جالب است وقتی معلم هم داشتیم توجهی نمی کردند؛ اما وقتی که با اصرار و پیگیری بعد از سالها محرومیت از دانش و سواد برای اولین بار پس از انقلاب معلمی را پیدا کردیم که حاضر شد به منطقه برود همه چیز را به اسم مسئولین استان تمام کردند.

وی بیان داشت: با نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی هم صحبت کردیم و قول همکاری دادند اما از شهریور ماه تا کنون هیچ خبری نشده است. تنها راه انتقال از طریق هلی کوپتر است زیرا به فکرمان نرسید که کانکس را قطعه قطعه کنیم ولی باز هم به دلیل صعب العبور بودن منطقه امکان انتقال زمینی وجود ندارد.

این فرد یادآور شد: با ارتش نیز برای استفاده از بالگرد مذاکره کردیم ولی اعلام کردند تجهیزات ما جوابگوی این کار نیست. اکنون که یک خیر زحمت خرید این کانکس را برای این منطقه محروم تقبل کرده مسئولین و خیرینی که کاری از دستشان برمی آید نیز پای کار بیایند تا این هدیه به دست بچه های محروم مودو برسد.