آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۰
حوادث
۱۸

حل معمای تقلب در نظر سنجی صدا و سیما

گروه حوادث: عامل اختلال در نظرسنجی صدا و سیما یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بود.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای ناجا ضمن اعلام این مطلب گفت: متهم با سوءاستفاده از کد های برنامه و منابع کد پروژه های در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رای، به صورت خودکار و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن کرده و موجب تغییر در روند ثبت رای به نفع یکی از نامزد های جشنواره شده بود که عامل دستکاری آرا با تلاش فنی کارآگاهان پلیس فتا و هماهنگی قاضی دادسرای ویژه جرایم رایانه ای ناحیه 31 تهران شناسایی شد و نتیجه پی جویی ها به همراه گزارش اقدامات برای سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شد. اقدامات لازم به منظور حفظ نظرات واقعی مردمی و حذف نظرات کاذب در سامانه به صورت کامل انجام شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

این پرونده با گزارش رسمی و شکایت واحد حقوقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یکی از مدیران و تهیه کنندگان تلویزیونی درباره دستکاری و تغییرغیرمجاز آرای یکی از برنامه های شرکت کننده در پنجمین جشنواره و نظرسنجی مردمی جام جم که بازتاب های گسترده در فضای رسانه ای کشور و شبکه های اجتماعی به همراه داشت، تشکیل و در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.