آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۸
زندگی: سلامت
۱۴
الو اورژانس

دردسر ناخن های داخل گوشت

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به علت درد و قرمزی و گرمی اطراف ناخن یک انگشت در دست یا پا آ ن قدر کلافه شده باشید که دیگر صبر کردن برای بهبود خودبه خودی را کنار بگذارید و به یک مرکز درمانی اورژانس مراجعه کنید. این عفونت های شایع پوستی در اثر آسیب ناشی از فرورفتن گوشه ناخن به داخل بافت نرم اطراف خود یا به علت ضربه هایی که به این ناحیه از اندام وارد می شود ایجاد می شود و عواملی نظیر تماس مکرر دست یا پا با رطوبت، ضعف سیستم ایمنی بدن یا حتی پوشیدن کفش نامناسب، افراد را به ایجاد این عارضه مستعد می کند.

گاهی علت این عفونت باکتری ها و گاهی ویروس ها و در موارد نادر قارچ ها هستند. موارد شایع تر که علت باکتریایی دارد با قرار دادن انگشت در آب گرم چند بار در روز و مصرف دارویی نظیر سفالکسین و مشابه آن با دستور پزشک معالج و در نهایت در موارد مقاوم که با تجمع چرک همراه است با تخلیه چرک به وسیله برشی که پزشک روی این محل می دهد درمان می شود. در موارد ویروسی عامل ایجاد این عارضه ویروس تبخال است که مصرف داروهای ضدویروس برای درمان این عارضه ضروری است. احتمال انتقال این ویروس از انگشت عفونت کرده به سایر قسمت های بدن فرد یا حتی سایر افراد با تماس پوستی محتمل است. موارد قارچی معمولا درمان طولانی تری با داروهای ضدقارچ دارد.

اقدام به تخلیه چرک تجمع یافته در بافت نرم اطراف ناخن با سوزن یا ناخنگیر عمل بسیار اشتباهی است که می تواند به مزمن شدن و تشدید عفونت کمک کند. در مواردی که عفونت مکرر به دلیل فرورفتن ناخن به داخل بافت نرم اتفاق می افتد در وهله اول استفاده از کفش مناسب به گونه ای که فشار کمتری به انگشتان وارد کند و گرفتن ناخن ها به گونه ای که لبه تیزی برای فرورفتن به داخل بافت نرم اطراف ایجاد نکند اقدام مناسبی است و در صورت تکرار این عارضه با رعایت نکات فوق، پزشک می تواند با بریدن قسمتی از ناخن مانع از تکرار مجدد این عارضه شود. عادت های بدی نظیر جویدن ناخن یا کندن پوست اطراف ناخن باید ترک شود و از تماس مکرر و مستقیم پوست با آب به عنوان عامل زمینه ساز این نوع عفونت نیز پرهیز شود.