آرشیو چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۳۷۸
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

ادیان هند به روایت شایگان

«ادیان و مکتب های فلسفی هند» اثری دو جلدی درباره جریان های فکری و دینی هند از دوره ودایی تا عصر حاضر است که از سوی «داریوش شایگان» تحریر شده است.

این کتاب را که جریان های فکری و دینی هند در آن با دقت و تفصیل بررسی کرده، مهم ترین و مفصل ترین اثر فارسی درباره تاریخ ادیان و مکتب ها و نحله های فلسفی آن سرزمین می توان شمرد.

«ادیان و مکتب های فلسفی هند» نوشته فیلسوف معاصر کشورمان داریوش شایگان است. این اثر در دو مجلد توسط انتشارات فرزان روز منتشر شده است. از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به دوران بزرگ فلسفه هند، اوپانیشادها، دین جین، مکاتب فلسفی بودایی، طبیعیات، مبدا پیدایش یوگا، اصالت صوت، ودانت و... اشاره کرد.

مروری بر جنگ های صلیبی

جنگ های صلیبی که در قرون 11 و 13 میلادی از سوی مسیحیان برای گرفتن بیت المقدس از مسلمانان در گرفت، هر چند که به هدفی که پاپ ها در نظر داشتند، نرسید اما از لحاظ تاثیری که در تمدن مغرب زمین بر جای گذاشت و مردم آن زمان اروپا را با تمدن و جلال و شکوه شرق آشنا کرد، پدیده ای با اهمیت در زمینه های تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی به شمار می رود.

رنه گروسه در «تاریخ جنگ های صلیبی» که از نویسندگان و مورخان بنام اروپا است، تاریخ جنگ های صلیبی را همراه با تشریح استادانه مراحل و آثار آن را بررسی می کند.

«تاریخ جنگ های صلیبی» نوشته رنه گروسه با ترجمه ولی الله شادان تاکنون پنج بار توسط انتشارات «فرزان روز» به چاپ رسیده که همچنان در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مانی که بود و مانویت چیست؟

مانی و مانویت؛ این دو کلمه هرگز نتوانسته اند از ملعنتی که آغاز بر آنها بار شده رهایی یابند. با وجود کارهای چند تن از نادر کارشناسانی که کوشیده اند واقعیت تاریخی را روشن کنند، هرگز یک دادرسی عمومی برای اعاده حیثیت به این انسان ها و آیین شان صورت نگرفته است.

«مانی و سنت مانوی» پژوهشی است ممتاز از یک استاد و محقق برجسته فرانسوی که چشم دل را به تمامی بر اسطوره مانی بر می گشاید و این آیین ایران باستان و گردش و گسترش آن را در دیارهای دیگر آن طور که باید و شاید معرفی می کند.«مانی و سنت مانوی» نوشته فرانسوا دکره با ترجمه عباس باقری توسط انتشارات «فرزان روز» برای بار سوم منتشر شده است. از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به طرح بزرگ ساسانیان، زندگانی مانی، گنوس مانوی، بیداری و رستگاری، صلیب روشنی، سنت مانوی، مانویت در ایران و خراسان، ماجرای بزرگ کاتارها و... اشاره کرد.

شرح شعر خواجه

ساختار غزل های حافظ، وصف عشق و شراب و سمتی و بیزاری از ریا و دورویی و سالوس مسلکی، به شعر وی رنگ خاصی بخشیده است. در واقع اشعار خواجه سراسر پوشیده از مفاهیم فلسفی و عرفانی اسلامی است و از رندی و آزاداندیشی چاشنی گرفته است.

«برگزیده و شرح اشعار حافظ» کتابی است که به کوشش بهاءالدین خرمشاهی و مهرداد نیکنام توسط انتشارات «فرزان روز» در چهار نوبت به چاپ رسیده است.